© Istock

Supermat: musslor

Musslor innehåller massor av ämnen som är bra för prestationsförmågan. De innehåller mycket högvärdigt protein och järn, vilket är bra för både hälsan och återhämtningsförmågan.

14 januari 2015 av Martin Kreutzer.

Därför är det bra att äta musslor

Musslor är ett perfekt val om du vill kombinera det bästa från fisk med det bästa från kött. Musslor är kanske inte det första man tänker på när det gäller nyttig kost, men de är faktiskt mycket näringsrika.

Mest utmärkande är det höga innehållet av högvärdigt protein. 100 gram musslor ger t.ex. cirka 15 gram protein, vilket är tillräckligt för att sätta ordentlig fart på återhämtningen efter ett långt och tufft träningspass.

Förutom ett högt proteininnehåll är järnhalten högre jämfört med t.ex. nötkött. En liten portion med musslor räcker för att täcka hela dagsbehovet av järn. Och förutom att produktionen av röda blodkroppar ökar när man äter musslor, kan det vara bra att känna till att man faktiskt måste äta fläskfilé eller kalkonkött för att hitta en proteinbomb som är lika fett- och kalorisnål.

Dessutom får man i sig en rad kraftfulla vitaminer och mineraler, som till exempel selen och E-vitamin, när man äter en måltid med musslor.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Färska musslor är det bästa valet eftersom de innehåller mest vitaminer och mineraler. Frysta musslor är dock ett utmärkt alternativ om färska inte finns tillgängliga. Konserverade musslor är inte heller fel, även om man förlorar lite av smaken, konsistensen och styrkan om man väljer den konserverade varianten.
  • Bästa tillagningen: Om man kokar musslor så hamnar en del näringsämnen i kokvattnet, och om man sedan häller bort vattnet så försvinner många nyttigheter. Om man i stället använder kokvattnet i t.ex. en soppa eller en gryträtt behåller man allt det nyttiga. Musslor passar också bra att ångkoka för ju mindre de sköljs i kokande vatten, desto mindre näringsämnen går till spillo.
  • Bästa tillbehören: Ät grönsaker till musslorna och välj gärna C-vitaminrika grönsaker eftersom vitaminet främjar upptaget av järn i kroppen. Grova grönsaker passar perfekt i kombination med det protein som finns i musslorna. Den kombinationen gör att maten dröjer sig kvar i magsäcken vilket i sin tur gör att man håller sig mätt längre.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: