Massor av selen En underskattad ingrediens i lax är det höga innehållet av selen – en av naturens starkaste antioxidanter. Selen stärker bland annat immunförsvaret.

Supermat: lax

Ett högt innehåll av hälsosamma fettsyror, protein och D-vitamin gör att lax är något av det bästa man kan välja i naturens skafferi.

Supermat Man kan med all rätt utse laxen till fiskarnas Bror Duktig. För oavsett om man äter lax efter ett träningspass eller som en vanlig familjemåltid, så bidrar laxen med massor av nyttiga och bra ämnen. Denna feta fisk innehåller till exempel massor av omega-3-fettsyror, vilket många forskare och hälsoexperter brukar framhäva.

När fettsyrorna tas upp i kroppen stärks cellernas förmåga att rensa ut slaggprodukter och ta upp näring. Detta innebär helt enkelt att cellerna blir starkare. I träningssammanhang är fettsyror ovärderliga eftersom de både förebygger och lindrar inflammationer i kroppen samt minskar träningsvärk.

Att lax dessutom är gott att äta och är rik på protein och D-vitamin som upprätthåller muskelstyrkan, gör att den passar perfekt på middagstallriken.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Välj helst vildfångad lax eftersom den normalt sett innehåller betydligt mer omega-3-fettsyror än odlad lax. Om laxen dessutom är färsk eller fryst så är den att föredra framför rökt lax som innehåller salt och många andra tveksamma ämnen som bildas under konserveringsprocessen.
  • Bästa tillagningen: Det finns många olika sätt att tillaga lax, men det bästa sättet är att koka den. Gärna i ugn och eventuellt också inslagen i folie så att laxen inte blir torr. Om man grillar eller steker laxen är det viktigt att den inte bränns vid. Då bildas det nämligen så kallade stekmutagener som potentiellt kan vara cancerframkallande.
  • Bästa tillbehören: Laxen är en fet fisk, och är man mån om att hålla nere kaloriintaget så bör man se till att måltidens övriga ingredienser är fettsnåla. Det kan t.ex. innebära potatis och blomkål med en sås av krossade tomater samt en sallad gjord på morötter. De fettlösliga A-vitaminerna som morötter innehåller tas nämligen upp bättre om de kombineras med fettet i laxen.

Recept på ugnsstekt laxfilé med morots- och fänkålssallad: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: