© iStockphoto.

Supermat: bönor

Bönor är rena supermaten med ett högt proteininnehåll, stora mängder kostfibrer samt en rad vitaminer och mineraler.

24 oktober 2014 av Martin Kreutzer.

Därför är det bra att äta bönor

Bönor är en bra veg. proteinkälla full av kostfibrer, vitaminer och mineraler som bl.a. folsyra och järn, vilka har en gynnsam påverkan på kroppens produktion av röda blodkroppar – som behövs för syretransporten ut till musklerna.

Bönor innehåller också en hel del kolhydrater, som bidrar till att återuppbygga energidepåerna. Eftersom kolhydraterna är av typen som tas upp långsamt i kroppen så hålls också blodsockret i schack.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Liksom vanliga vita bönor, är smörbönor (också kallade limabönor) ett bättre val än bruna bönor. Proteininnehållet är 15–20 procent högre och det finns även mer fibrer, vitaminer och mineraler i dem. Alla torkade bönor är dock bra rent näringsmässigt, så oavsett vilken typ av bönor du väljer så gör du aldrig fel val.
  • Bästa tillagningen: Om du inte köper konserverade bönor behöver bönorna blötläggas i 10–12 timmar. Därefter häller du bort vattnet innan de kokas. Orsaken till den lite omständliga proceduren är att torkade bönor innehåller lektiner, vilket är ett naturligt förekommande giftämne som kan ge kraftig mag-tarmförgiftning om inte bönorna först genomgår den här behandlingen.
  • Bästa tillbehören: Genom att kombinera torkade bönor med en animalisk proteinkälla (till exempel nötkött) så utnyttjas proteinet optimalt. Du bör dock tänka på att bönorna nästan bidrar med lika mycket kolhydrater som samma mängd pasta. Om du är mån om din vikt bör du därför undvika att ta med fler stärkelsekällor.

Recept på picadillo med smörbönor: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: