© iStockphoto

Supermat: ägg

Ägg är en riktig vitaminbomb som du gärna kan äta varje dag – i synnerhet när du behöver återhämta dig efter hård träning.

23 januari 2015 av Martin Kreutzer.

Ägg är ett perfekt kostval för att påskynda återhämtningen efter hårda träningspass. Det beror främst på att ägg innehåller massor av högvärdigt protein och rätt mängd aminosyror, vilket är bra för återhämtningsprocessen i kroppen.

Tidigare har äggkonsumtion varit omtvistad eftersom de ansetts kunna höja kolesterolvärdet. I dag vet man bättre och internationell forskning har flera gånger på senare år frikänt och prisat ägg och deras innehåll för att vara en riktig vitaminbomb.

Även när det gäller den omdiskuterade äggulan har vi blivit klokare. I dag vet vi att man utan problem kan äta ägg varje dag eftersom ägg är rika på uppbyggande ämnen och förser kroppen med både E- och D-vitamin, järn, selen, protein och nyttigt fett. Vi vet också att de hälsosammaste ämnena finns i äggulan.

En annan styrka är att ägg mättar bra och länge. Det gör i sin tur att det sötsug som lätt uppstår pga. hungerkänslor minskar under resten av dagen.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Det spelar ingen roll vilken sorts ägg du väljer. Bortsett från djuretiska reflektioner över hönsens förhållanden finns det ingen skillnad mellan ägg från burhöns och ägg från frigående och ekologiska höns. Du kan även växla mellan ägg från t.ex. vaktel, anka och höna, för när det gäller näringsinnehållet är alla ägg likvärdiga.
  • Bästa tillagningen: Det blir ingen skillnad om du kokar, steker eller vispar äggen till en äggröra, för oavsett hur du tillagar ägg får du i dig alla hälsosamma ämnen. Det går också snabbt att tillaga en lång rad måltider med ägg. Man blir dessutom mätt på ett ”nyttigt” sätt.
  • Bästa tillbehören: Ägg är väldigt nyttiga och innehåller protein av lika hög kvalitet som det du hittar i de allra finaste köttbitarna. Fettinnehållet är dock förhållandevis högt och i nivå med mellanfet köttfärs, och därför passar ägg bra att kombinera med magra tillbehör som till exempel grova grönsaker och färskpotatis.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: