Rödbetor - därför är rödbetor superfood
Rödbetor är supernyttiga

Rödbetor har inte bara en fin rödfärg. De är också supernyttiga!

Superfood: rödbetor

Synen på rödbetor har ändrats från att ha varit något som ger fläckar på kläder, till att vara bra träningskost tack vare sina prestationshöjande nitratnivåer.

1 juni 2017 av Martin Kreutzer

Rödbetor är superbra superfood

Synen på rödbetor ändrats från att ha varit en halvtråkig rotfrukt som mest ger fläckar på kläderna, till att bli ett nyttigt och tillåtet dopningsmedel.

På den här sidan kan du få reda på mycket mer om vad rödbetor är bra för, hur du får ut mest av dina rödbetor och hur du kan tillaga dem.


Vad är rödbetor bra för?

Flera studier visar att rödbetor kan förbättra din prestation när det gäller idrotter som löpning, cykling och rodd där konditionen är avgörande.

De mest optimistiska studierna visar att prestationsförmågan kan förbättras med hela 15 procent, medan ett mer realistiskt förslag snarare ligger på ca 2–3 procent.

Hemligheten bakom alla de goda egenskaper som rödbetor har är dess höga innehåll av nitrat som man annars mest känner igen som gödningsmedel inom lantbruket. Nitratet i rödbetor är dock rena superämnet som tillför extra mycket syre till dina muskler.

Inte nog med det; rödbetor gör också att blodtrycket sjunker samtidigt som de är rika på både fibrer och vitaminer.


Optimal effekt!

  • Bästa valet: Rödbetor är det bästa valet bland rotfrukterna. De innehåller massor av nitrat som bevisligen gör att uthålligheten förbättras. Kolhydratinnehållet är ungefär hälften jämfört med i potatis och det gör att rödbetor även är ett intressant val för den som vill gå ned i vikt.
  • Bästa tillagningen: Rödbetor passar perfekt i sallader och i ugnsrätter. De är dock allra bäst råa eftersom det försvinner en del näringsämnen om man lagar till rödbetor i ugnen. Detsamma gör syltning. Oavsett om du river rödbetor eller skär dem i tärningar, så är det bäst att äta dem direkt eller ställa dem svalt. Om de står framme på matbordet för länge förlorar de näringsämnen.
  • Bästa tillbehören: Rödbetssmaken kan vara rätt dominerande, så använd gärna ett syrligt äpple i salladen. Om du ugnsbakar rödbetorna kan de kombineras med andra rotfrukter som smakförstärkare. Det är också bra att använda lite fett eftersom flera ämnen som behövs för immunförsvaret är fettlösliga och kommer bäst till sin rätt om maträtten innehåller fett. Keso och feta frön är bra val.

Våra bästa recept med rödbetor

Recept på knaprig rödbetssallad med äpple och keso: Klicka här!

Recept på rödbetsshots: Klicka här!

Recept på grov rödbets- och äpplesallad med fetaost: Klicka här!

Recept på köttbullar med rödbetor: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: