Havregryn är sunt
Därför är havregryn sunt

Äter du havregryn på morgonen? Om inte bör du fundera på att göra det - en tallrik havregrynsgröt ger dig nämligen en perfekt start på dagen.

© Colourbox

Superfood: havregryn

En tallrik havregrynsgröt till frukost ger dig en perfekt start på dagen. Havregryn innehåller massor av kolhydrater, vitaminer och nyttigt fett.

Havregryn

Havregrynsgröt med mjölk är en klassisk frukost för många. Den smakar bra och kostar inte speciellt mycket. De flesta vet också att havregrynsgröt är nyttigt. Men exakt hur nyttig den är kanske inte alla vet. Det finns nämligen inte många näringsämnen eller mineraler som grynen saknar.


Därför är det bra att äta havregryn

Havregryn är rika på kolhydrater som förser kroppen med värdefull energi. Havre innehåller också olika mineraler och vitaminer (t.ex. B- och E-vitaminer) som håller sjukdomarna borta och gör kroppen frisk och stark.

Dessutom innehåller havre protein som gör att man blir mätt. Slutligen är havregryn rika på nyttigt fett som gynnar både blodkärlen och cirkulationssystemet.

Om du äter 100 gram havregryn täcker du dessutom en tredjedel av ditt dagsbehov med fibrer. Fibrer hjälper bland annat till med matsmältningen och bidrar till att förebygga hjärt-kärl-sjukdomar.


Havregryn kaloriinnehåll

Även om det finns relativt mycket kalorier i havregryn, så behöver du inte oroa dig för äta en portion havregryn till frukost. Havregryn håller dig nämligen mätt länge.

En portion havregryn (ca 30 gram) innehåller 109 kalorier.


Havregryn är en sund och bra frukost

Havregrynsgröt tar inte heller lång tid att göra. Häll mjölk över, skär upp ett äpple och toppa med lite bär, kanel och russin. Det är verkligen superfood!

Optimal effekt!

  • Havregryn - Bästa valet: Grovmalda havregryn är att föredra om man ska bli riktigt mätt. Då får tänderna och mag-tarmsystemets enzymer jobba lite mer för att smälta grynen. Näringsmässigt är det ingen skillnad på fin- och grovmalda gryn. De finmalda grynen är bara ”klippta” i mindre bitar.
  • Havregryn - Bästa tillagningen: Blötlägg havregrynen tillsammans med lite krossad råg över natten och koka sedan ihop dem till en gröt. I samband med att havregrynen blötläggs görs olika enzymer verksamma som kan tas upp av kroppen, vilket är bra för både matsmältning och smak. Det frigörs också mineraler som annars skulle vara bundet i skal och grodd av ämnet fytinsyra.
  • Havregryn - Bästa tillbehören: Havregrynsgröt saknar naturlig sötma och därför kan det vara frestande att hälla en sked socker över. Det är dock mycket nyttigare att söta gröten med russin eller ett färskt äpple skuret i tärningar. Då tillförs också en stor portion stärkande antioxidanter till måltiden.

Recept med havregryn

Recept på havregrynsgröt med krossad råg, kanel och äpple: Klicka här!

Recept på hemgjord müsli på sju olika sätt: Klicka här!

Recept på kycklingbullar med valnötter: Klicka här!

Recept på limeskyr med blåbär och crumble: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: