© wichmann+bendtsen.

Superfood: grekisk yoghurt

En portion grekisk yoghurt mättar bra samtidigt som den bidrar med massor av nyttiga ämnen. Grekisk yoghurt passar därför perfekt att äta när man har tränat.

2 mars 2016 av Martin Kreutzer.

Superfood

Grekisk yoghurt är nästan lika rik på protein som isländsk skyr, men som proteinkälla är den förstnämnda rätt underskattad. Att många föredrar skyr framför grekisk yoghurt kan kanske bero på att fettinnehållet är högre i yoghurten.

Det kan dock vara värt att omvärdera, för även om det sedan länge hävdas att mättat fett kan orsaka hjärt-kärlsjukdomar så finns det ytterst begränsat med vetenskaplig dokumentation som stöder just det påståendet. Därför har också allt fler etablerade forskare ändrat ståndpunkt i frågan under senare år. Det har lett till att rädslan för mjölkfett har minskat.

Det ändrar naturligtvis inte det faktum att en högre fettprocent också innebär fler kalorier, men det ger ändå möjligheter att strategiskt välja lite fetare mjölkprodukter ibland. Det gäller till exempel maträtter som är så magra att mättnadskänslan och konsistensen blir rejält mycket bättre med en krämig och smakrik yoghurt som ingrediens.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Grekisk yoghurt finns i flera olika varianter och det som skiljer mellan dem är främst innehållet av fett. Om du har plats för kalorierna finns det smakrika yoghurtvarianter med 10 % fett. Skulle det bli för mycket av det goda kan du blanda grekisk yoghurt med lika delar skyr. På så sätt får du en proteinrik yoghurt med fem procent fett.
  • Bästa tajmningen: Studier visar att man återhämtar sig snabbare om man får i sig protein direkt efter träning. Ännu bättre blir det om man efter ett hårt träningspass äter en måltid som är rik på mejeriprotein strax innan man går och lägger sig. Proteinet transporteras då under hela natten via blodet till musklerna där den slitna kroppsvävnaden byggs upp på nytt.
  • Bästa tillbehören: Yoghurten är rik på protein, fett och kalcium. Däremot innehåller den varken antioxidanter eller C-vitaminer, och kolhydratinnehållet är dessutom lågt. Det kan man kompensera för genom att kombinera rätten med bär och eventuellt fullkornsmüsli rik på torkad frukt. Resultatet blir en måltid som är både god och näringsrik.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: