© Istock

Superfood: chili

Den heta lilla frukten är känd för att den får svetten att rinna och att den sätter fart på fettförbränningen. Men det är bara två av chilifruktens alla egenskaper.

9 november 2015 av Martin Kreutzer.

Superfood

Chilipeppar kan verkligen sätta krydda på maten. Det gäller i synnerhet om man tuggar i sig fruktens mellanväggar där fröna sitter och där styrkan finns i form av ämnet capsaicin. Förutom att ämnet gör att det börjar brännas i munnen sätter det också fart på ämnesomsättningen, som kan öka med flera procent direkt efter att det inmundigats.

Om detta i sin tur ger en viktnedgång beror i hög grad på hur ofta man äter chili och hur stark chilin är. Ämnesomsättningen påverkas bara mätbart om chilifrukten är tillräckligt saftig och stark, och eftersom man vänjer sig rätt snabbt vid en viss styrka så behöver man öka styrkan efter hand.

I verkligheten är förbränningseffekten kanske inte det som de flesta är ute efter. Det är däremot chilins förmåga att sätta piff på maten och förstärka övriga smaknyanser. Värdefullt är också chilins höga innehåll av antioxidanter som stärker immunförsvaret, och alla C-vitaminer som kroppen behöver för att bygga upp alla leder och senor.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Om du vill att maträtten ska bli lagom kryddstark, så bör du välja en något mildare chilisort. Om du däremot vill ha mer hetta i maten, så bör du välja jalapeno, habanero eller andra starkare chilisorter. Den enhet som används för att ange styrkan i chili heter scoville och är uppkallad efter den man som kom på mätmetoden: Wilbur Scoville.
  • Bästa tajmningen: Det passar bra att använda chili i maten man äter efter hårda träningspass. Den starka smaken gör nämligen att kroppen utsöndrar en massa endorfiner som är smärtlindrande. Dessutom ökar chilin järnupptaget från t.ex. kött så att kroppen kan producera fler röda blodkroppar. C-vitamininnehållet i chili är i sin tur bra för alla leder och senor.
  • Bästa tillbehören: Stark chili passar särskilt bra i maträtter som annars skulle ha en rätt anonym smak. Det gäller främst i många köttgrytor. Om man däremot råkar vara lite för generös med chilin så att maträtten blir för stark, så kan det mildras genom att man tillsätter lite mjölk eller creme fraiche.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: