Stärk immunförsvaret med spenat

Med tanke på spenatens alla antioxidanter och dess generösa C-vitamin­innehåll, så bör Karl-Alfreds favoritmat alltid finnas med på matbordet.

31 augusti 2016 av Martin Kreutzer

Bästa valet

Babyspenat innehåller allt det som lite mer mogen spenat innehåller, plus lite mer vitaminer och antioxidanter. Alla typer av spenat innehåller dock lika mycket livskraft så vilken man väljer har ingen betydelse. Titta gärna extra på hur bladen ser ut, studier visar nämligen att det finns ett samband mellan ett färskt, blankt utseende och mängden nyttiga och bra näringsämnen.

Bästa tillagningen

Mellan spenatbladen kan det finnas en del smuts och skräp och det gäller därför att skölja dem noga under rinnande vatten. Färska råa spenatblad passar bra att använda i sallader, men allra bäst blir näringsvärdet om spenatbladen kokas en minut i vatten. Under kokningen försvinner en del av den oxalsyra som annars förhindrar kroppen att ta upp näringsämnen.

Bästa tillbehören

Spenat kan kombineras med alla möjliga tillbehör. Eftersom spenat är rätt fattig på protein, så passar det bra att äta ägg, fågel, fisk eller kött till för att du ska bli riktigt mätt. Tack vare ett högt C-vitamininnehåll hjälper spenaten till med att ta upp det järn som finns i köttet. Det är bra för den som konditionstränar och därför producerar fler röda blodkroppar under vilofasen.

Bästa tajmningen

Med tanke på hur mycket försvarsstärkande antioxidanter det finns i spenat så bör man äta det varje dag. Generellt behöver kroppen frukt och grönt vid varje huvudmåltid, och spenat passar lika bra oavsett om det är lunch eller middag. Efter ett träningspass kan spenat också ingå i måltiden. Många av dess ämnen är ovärderliga för kroppen under återhämtningsfasen.

Fakta om spenat:

  • Spenat innehåller mycket C-vitamin. Vitaminet har stor betydelse för kroppens förmåga att ta upp järn, men är också viktigt för uppbyggnaden av leder och senor.

  • Speciella molekyler i spenaten har i flera studier visat sig vara bra för tarmfunktionen, bland annat genom att minska graden av inflammation i tarmväggarna. Det är ett område inom vilket det fortfarande forskas mycket, och där verkar spenat ha en spännande potential.

  • Antioxidanter finns det också gott om i spenaten. De är bl.a. viktiga för immunförsvaret. Det är också skälet till att spenat är en av de råvaror som anses ha störst potential när det gäller att förebygga livsstilssjukdomar. Det finns t.o.m. forskare som hävdar att spenat är en av de intressantaste källorna i växtriket när det gäller att motverka prostatacancer. Det är dock ett område där det råder oenighet.

  • Om du kokar spenaten en kort stund så ökar upptaget av näringsämnen. Det gäller också järn och kalcium som spenat är en av växtrikets bästa källor till.

  • Färsk spenat är allra bäst, men du kan alltid välja fryst spenat som i stort sett också har alla viktiga näringsämnen bevarade.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: