Läs också

Gräslök, vitlök, schalottenlök, vårlök, gul lök, rödlök, purjolök

Superfood: Lök

Stora portabellosvampar
Portabello är ett bra alternativ till ”köttsmaken” umami. © iStock

Portabellosvamp boostar din hälsa

Året runt är portabellosvampen bra för din hälsa. Den stora svampen är sprängfylld med nyttigheter, fattig på kalorier och rik på smak. What's not to like?

12 januari 2017 av Martin Kreutzer & Anne Larsen

Därför är portabellosvamp det bästa valet:

Andra slags svamp, som champinjoner och kantareller, har liknande kvaliteter som portabello, men med sin unika storlek och konsistens kan den sistnämnda användas på många olika sätt i matlagningen. Det gör att den förtjänar en plats i kylskåpet – och på matbordet. Portabello har en kraftig smak och köttet är fast och kan därför användas till mycket.

Bästa tillagningen av portabellosvamp:

Det finns flera sätt att tillaga svampen på. Vilket man väljer beror i hög grad på hur man vill att den ska smaka. Den kan både ugnsbakas, sauteras och grillas. Men ett sätt bör man verkligen undvika – nämligen att koka den. Förutom att den då får en tråkig konsistens, så försvinner allt för många av svampens hälsosamma mineraler med kokvattnet.

Bra tillbehör till portabellosvamp:

Svampen är mycket kalorisnål, och de få kalorier som den ändå innehåller kommer främst från kolhydrater och till viss del protein. För att måltiden som helhet ska innehålla samtliga relevanta näringsämnen – och dess­utom mätta optimalt – är det bra om svampen kombineras med en nyttig fettkälla, t.ex. pesto, avokado eller en matsked olivolja.

Vid denna tidpunkt bör svampen ätas:

Svampen passar bra vid alla tidpunkter under dagen, men eftersom den inte innehåller så många kalorier passar den bäst att äta de dagar då man är fysiskt inaktiv och bör hushålla mer med kalorierna. Om svampen ingår i en måltid efter ett träningspass, så bör du se till att lägga till lite mer kolhydrater för att fylla på kroppens energidepåer maximalt. 


Portabellosvampens hälsoeffekter:

  • Det finns bara knappt 20 kcal i en vanlig portabello­svamp. Det innebär i praktiken att en vuxen man förbränner 40 svampar under en löprunda på 10 km. Det är inte svampen man går upp i vikt av!

  • Svampen är en utmärkt källa til kalium,ett mineral som bland annat har en gynnsam påverkan på blodtrycket. Analyser visar att en enda portabellosvamp täcker cirka 20 procent av hela dagsbehovet av mineralet.

  • I likhet med andra svampar innehåller portabello en speciell aminosyra, som enligt flera forskare kan skydda kroppens dna mot skador. Andra ämnen i svampen verkar ha antiinflammatoriska egenskaper. 

  • Svampen innehåller flera olika vitaminer och mineraler, bland annat selen som är en kraftig antioxidant, och B-vitaminet niacin som spelar en viktig roll för ämnesomsättningen i kroppen.

  • Se till att svampen inte blir fuktig om du vill förvara den. Placera den helst i en papperspåse i kylskåpet, där mörker och kyla bidrar till bästa möjliga hållbarhet. Om du förvarar den på det sättet så håller den sig färsk även efter en vecka.


Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: