Läs också

Supermat: lax

Lax är supermat
Därför ska du äta lax

Lax innehåller massor av bra näringsämnen.

Lax: Vitaminrik supermat

Lax är populärare än någonsin – och det finns det många bra skäl till! Lax är nämligen supermat som innehåller massor av nyttiga ämnen, D-vitamin och omega-3.

7 januari 2017 av Martin Kreutzer

Bästa valet av lax:

Det riktas mycket kritik mot odlad lax, som till skillnad från vildlax är lösare i köttet och fetare än vad som är bra. Dessutom gör medicinrester och dålig foderkvalitet att det är bättre att välja vildlax – eller lax från en ekologisk odling – även om den är dyrare. En norsk studie visar också att vildlax innehåller mer omega 3-fett än odlad lax.

Bästa tillagningen av lax:

I allmänhet gäller att lax är lika nyttig oavsett hur den tillagas. Allra bäst blir det dock om man väljer färsk lax och ugnsbakar den långsamt i ugnen. Rökt lax innehåller däremot en massa salt och potentiellt hälsofarliga rökrester, medan det på ytan av en grillad laxbit bildas samma hälsofarliga stekmutagener som på bränt kött.

Bästa tillbehören till lax:

Lax har många bra kvaliteter. Lax är t.ex. rik på nyttiga fettämnen vilket emellertid gör att tillbehören bör vara rätt fettsnåla för att kalorivärdet ska hålla sig på en rimlig nivå. Det passar därför bra att kombinera lax med en rustik – helst kålbaserad – sallad. Fettsyrorna i lax gör också att du tar upp betydligt fler antioxidanter från den nyttiga kålen.

Bästa tidpunkten att äta lax:

Lax är inte bara gott, den är nyttig också och kan ätas flera gånger i veckan – såväl till lunch som till middag. Lax passar också bra som återhämtningsmat efter hårda träningspass. Laxens näringsämnen påskyndar nämligen läkningen av de mikroskopiska skador som blir en naturlig följd av krävande träningspass och hårda tävlingar.

Hälsovinster med lax:

  • Lax är rik på D-vitamin: Under vintern sjunker ofta energinivåerna i kroppen. Det beror dels på mörkret och kylan, men också på D-vitaminbrist. Det hormonliknande vitaminet som gör att man blir piggare, känner sig starkare och blir på bättre humör, får vi från solen – och från fet lax.

  • Lax är rik på kvalitetsprotein: Oavsett om man äter lax för att bli mätt eller för att bygga muskler, så får man i sig massor av protein av bra kvalitet som ger kroppen värdefullt byggmaterial. Det blir inte mycket bättre än så.

  • Lax är rik på nyttiga fettsyror: Omega 3-fettsyrorna är många och viktiga för kroppen på många sätt. De fungerar bl.a. som byggmaterial i hjärnan, de håller cirkulationssystemet i form och motverkar begynnande överbelastningsskador.

  • Lax är rik på selen: Liksom andra fiskarter och skaldjur så är lax rik på selen. Mineralet är en av naturens starkaste antioxidanter och stärker bl.a. immunförsvaret samt motverkar livsstilssjukdomar.

  • Lax innehåller varken tungmetaller eller pesticider: Fruktan för tungmetaller och pesticider är överdriven. De problemen hör främst ihop med stora rovfiskar som t.ex. hälleflundra, medan lax av bra kvalitet utan vidare kan ätas.

Recept med lax

Lax med potatis: Klicka här!

Lax med tomat- och pinjenötstopping: Klicka här!

Lax på asiatiskt vis: Klicka här!

Lax i ugn med grönkål: Klicka här!

Omelett med lax: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: