Kokosnöt
© Thomas Dahl och iStock

Kokosnöt: Fiberrik superfood

Kokosnöten är en underskattad råvara som innehåller en lång rad näringsämnen som är bra för kroppen.

27 februari 2017 av Martin Kreutzer och Anne Larsen

Superfood: Kokosnöt

Den är stor och den kan vara svår att knäcka, men den är nyttigare än man kanske tror. Kokosnöten innehåller massor av näring av bästa kvalitet.

Bästa valet av kokosnötter:

Förutom det hårda skalet så består kokosnöten av fruktkött och saft. Fruktköttet innehåller massor av näring från protein, fett och kol­hydrater, medan saften (kokosvattnet) är en bra elektrolytdryck som både kan drickas under träning och användas som törstsläckare på stranden om man reser till sydliga breddgrader.

Bästa tillagningen av kokosnötter:

När det gäller tillagningen är kokosnöten rätt tålig och den kan därför användas i många olika matlagnings­sammanhang. Det finns nästan ingen begränsning för hur användbart fruktköttet är i maten. Köttet kan till exempel torkas för att göra kokosflingor, kokoschips och kokosmjöl. Se även receptet här nedan.

Bästa tillbehören till kokosnötter:

Kokosnöten kan kombineras med det mesta, men i och med att den är mycket kaloririk så bör tillbehören vara energisnåla. Annars är risken stor att man överskrider det dagliga kaloribehovet. Om kokosnöten däremot kombineras med en vitaminrik kålsallad eller ett magert kycklingbröst, så blir kalori­värdet mycket bättre.

Vid denna tidpunkt passar det bäst att äta kokosnötter:

Energin i kokosnöten tas upp rätt långsamt i kroppen. Det gör att den passar perfekt som ingrediens i måltider som man vill ska mätta bra. Nöten passar t.ex. till frukost om man behöver bränsle till en flera timmar lång träningsrunda på helgen – eller till lunch om man vill ha ork och energi att träna på vardagskvällar.

Hälsovinster och fakta om kokosnötter:

  • Med 14 gram kostfibrer per 100 gram mättar kokosnöten bra och håller tarmarna i toppform. Det sker både genom att den bidrar till ett kraftigare tarminnehåll som gynnar matsmältningen, och genom att fibrerna ger näring åt alla nyttiga bakterier som finns i tarmarna.

  • Kokosnöten har länge varit omtvistad för sitt höga innehåll av mättat fett. Forskarna bakom en rätt ny artikel, som sammanfattar all kunskap på området, fastslår dock att det är bättre för cirkulationssystemet att äta mättat fett istället för fleromättat omega-6. 

  • Nöten är rik på laurinsyra,vilket är en fettsyra som skyddar mot och eliminerar virus och bakterier som angriper kroppen. Därmed stärker nöten alltså immunförsvaret. Studier pekar dessutom på att laurinsyra är viktig för tarmsystemets funktion. 

  • Kokosnöten innehåller inte så mycket protein. Därför bör den kombineras med en bra proteinkälla, t.ex. fisk, fågel, skaldjur eller magert kött.

  • Förväxla inte kokosvatten med kokosmjölk. Medan det förstnämnda, vilket är saften från nöten, är en kalorisnål elektrolytdryck, så är kokosmjölk en förädlad vätska gjord av köttet från mogna kokosnötter. Kokosmjölk används ofta i orientaliska rätter. Tyvärr går smaken hand i hand med ett extremt högt kalorivärde – det räcker med en halv burk kokosmjölk för att kaloriinnehållet i en maträtt ska fördubblas. 

  • Köptips: nöten ska kännas tung och när man skakar den ska det skvalpa. annars är den för gammal.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: