Kål är supermat
Kål är supermat

Om man ska välja ut en enda sak som är bra för hälsan, så är det att äta kål – dagligen och i stora mängder. 

© Thomas Dahl och wichmann+bendtsen

Kål: Så nyttiga är 8 olika kålsorter

Kål i alla dess former innehåller massor av nyttigheter och är en av grundstenarna i en nyttig och stärkande kosthållning.

29 augusti 2017

Om man ska utse en riktig hälsobomb i matbutiken, så verkar många experter överens om att kål är ett av de bästa valen som naturen har att bjuda på. Bakom den lite beska smaken finns massor av viktiga näringsämnen som bl.a. stärker immunförsvaret, håller tarmarna i form och stärker leder och senor. 

Om man ska välja ut en enda sak som är bra för hälsan, så är det att äta kål – dagligen och i stora mängder.


SPETSKÅL

Spetskål är mildare i smaken och innehåller inte så många nyttigheter som andra kåltyper. Det är dock en bra nybörjarkål om man vill vänja sig vid smaken. Den innehåller fem gånger mer antioxidanter än isbergssallad, som den ofta kan ersätta på tallriken.


BRYSSELKÅL

Brysselkålens beska smak indikerar att den innehåller mycket nyttigheter. En av dess styrkor är innehållet av kraftfulla isotiocyanater. Ett annat naturligt superämne i brysselkål är glukorafanin som när man tuggar i sig kålen omvandlas till antioxidanten sulforafan som tros kunna förebygga hjärt-kärlsjukdomar.


SAVOJKÅL

Savojkål innehåller massor av C-vitamin och betakaroten som stärker immunförsvaret. Dessutom passar kålen perfekt som smalmat med sina få kalorier och många mättande kostfibrer. Finhackad savojkål passar särskilt bra att använda i råkostsallad, där den bidrar med volym och få kalorier.


RÖDKÅL

Äter du bara rödkål i jultider? Synd i så fall, för rödkål är supernyttig och fylld med fibrer och antioxidanter. Studier har visat att risken för att få bröstcancer hos kvinnor har halverats hos dem som ätit mycket rödkål, jämfört med dem som inte gjort det. Undvik dock konserverad rödkål eftersom den innehåller mycket socker.

SVARTKÅL

Svartkål har samma kvaliteter som broccoli och brysselkål. Det gäller också dess förmåga att bilda gaser i magen. Trösta dig med att det är värst i början. Efter några veckor har tarmarna vant sig och gasbildningen minskar. Det hjälper också att frysa ned svartkål ett par dagar eller värmebehandla den.


GRÖNKÅL

Grönkål innehåller massor av fibrer, vilket både ger bra mättnadskänsla och matsmältning. På lång sikt kan fibrerna bidra till att hålla nere kolesterolvärdet och skydda mot vissa cancerformer. Grönkål är även rik på C-vitamin och betakaroten samt kalcium som stärker skelettet.


BROCCOLI

Om man tittar lite närmare på en bukett broccoli, så är det inte svårt att förstå varför den är sprängfylld med mikroskopiska växtämnen: de tusentals små förgreningar som finns i broccoli innehåller nämligen massor av antioxidanter som bl.a. stärker immunförsvaret. Gram för gram får man därför i sig betydligt fler så kallade fytoämnen – ämnen som främjar hälsan – från broccoli jämfört med från många andra grönsaker.


VITKÅL

Man ska inte låta sig luras av den bleka färgen, för vitkål innehåller många bra antioxidanter med fantasifulla namn som isotiocyanater och indoler. Vitkål har ett mycket lågt kaloriinnehåll men är så C-vitaminrik att en normalportion täcker hela dagsbehovet.



Fem goda recept med kål


Mättande lax med fräscha grönsaker och örtkryddor.


Krispig och god sallad med asiatisk smak. Rätten går snabbt att tillaga och passar bra som tillbehör till fisk eller kyckling.


Ge den klassiska fiskfilén en smakrik och nyttig tvist med detta recept, där chili, lime och ingefära tillför extra smak.


Nyttig och vålsmakande måltid, där de stora spetskålsbladen fungerar som wraps. Fyll den med kryddat nötkött, färsk spenat, jalapenos och crème fraiche.


Fixa kvällsmaten på bara 15 minuter med det här läckra receptet med kyckling och kål.



Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: