Granatäpple är superfood

Granatäpple innehåller massor av smak och nyttigheter.

© Thomas Dahl & wichmann+bendtsen

Granatäpple är utmärkt superfood

SUPERFOOD: Granatäpplet – frukternas ostron – innehåller massor av nyttigheter. Läs om granatäpplets alla hälsovinster här.

15 maj 2017 av Martin Kreutzer, Anne Larsen

Superfood: Granatäpple

Bästa valet av granatäpple

Välj färska granatäpplen med kärnor om du har möjlighet. Granatäppeljuice fungerar också i nödfall om du inte får tag i någon färsk frukt. Juicen är dock långt­ifrån lika nyttig och innehåller inte alls lika många hälsosamma ämnen som frukten med sina spröda kärnor. Väljer du ändå juice så tänk på att innehållet av naturligt socker är högt.

Bästa tillagningen av granatäpple 

Ät granatäppelkärnorna som de är. Värme­behandling förstör många av de hälsosamma antioxidanterna som granatäpplen innehåller.

Dessutom är det synd och skam att förstöra kärnornas speciella konsistens och struktur genom värme­påverkan. Nöj dig alltså med att kärna ur skalet, och ät granatäppelkärnorna precis som de är.

Bästa tillbehören till granatäpple

De antioxidantrika kärnorna passar perfekt som smak­sättare i en annars lite halvtråkig sallad. Gillar du isbergssallad, gurka och andra vanliga salladsgrön­saker som generellt innehåller få immunförsvarsstärkande näringsämnen, så kan du enkelt förbättra både smaken och näringsvärdet genom att tillsätta en näve granat­äppelkärnor. 

Vid denna tidpunkt passar det bra att äta granatäpple

De kraftfulla antioxidanterna är guld värda för immunförsvaret. Därför kommer också din kropp att tacka dig om du äter granatäppelkärnor under perioder då kroppen – eller din hjärnaktivitet – är extra pressad. Det kan t.ex. vara dagen efter ett hårt träningspass då hela immunförsvaret är svagare, eller då stressnivån på jobbet är extremt hög. 

Hälsovinster med granatäpple:

  • Rödbetan har fått en hel del uppmärksamhet för sin prestationshöjande effekt i konditionsidrotter, men studier visar att även granatäpple har en liknande effekt tack vare sitt höga innehåll av nitrat och antioxidanter. Dessutom återhämtar man sig snabbare om man äter granatäpple – eller dricker en hemgjord äppeljuice – 1–2 timmar före nästa träningspass. Därmed kommer du att kunna förbättra både prestationsförmågan och lindra träningsvärken efteråt.
  • Det spröda skalet som omger kärnorna gör att de ”exploderar” i munnen. Skalet gör också att fruktköttet och kärnorna håller längre och smakar bättre. 
  • Låt inte granatäpplet bli torrt. Då smakar det inte lika gott och innehållet av antioxidanter minskar. Förvara äpplet i kylskåpet i en lufttät förpackning så håller det sig färskt i ett par veckor.
  • I en studie med överviktiga fick försökspersonerna dricka en halv liter färsk granatäpplejuice varje dag i fyra veckor. Det visade sig att flera riskmarkörer för hjärt-kärlsjukdomar, t.ex. högt blodtryck och insulinresistens, sjönk under den perioden.
  • De kraftfulla antioxidanterna som finns i granatäpple stärker immunförsvaret och har visat sig kunna minska inflammationer i tarmarna. En studie med diabetiker visar att 12 veckors regelbundet intag av granatäpplen gör att inflammationsrisken minskar med ca 30 %.

Se också detta recept på granatäpplejuice med mango och mynta.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: