© Istock

Därför är ingefära bra mot förkylning

Ingefära bör finnas i alla kök. Antiinflammatoriska gingeroler ger nämligen ingefära dess stärkande egenskaper som hjälper mot en lång rad sjukdomar.

11 april 2016 av Näringsexpert Martin Kreutzer och matskribent Anne Larsen.

Den aktiva ingrediensen kallas för gingeroler. De fungerar som kraftfulla antioxidanter som hjälper kroppen att stå emot inflammationer. Forskning visar att 75 % av ett antal patienter med reumatism upplevde lindring av sina knäsmärtor när de åt ingefäratillskott regelbundet.

Ingefära är rik på eteriska oljor som gynnar matsmältningen och verkar antiseptiskt. Därmed hjälper den till med att ta död på potentiellt skadliga bakterier, bl.a. i halsen.

Du behöver inte äta massor av ingefära för att tillgodogöra dig dess positiva effekter. Skär av ett par cm och använd i en varmrätt eller 10–15 gram i en grönsakssmoothie – då är du väl försedd.

Forskare har upptäckt att ingefära verkar ha en lindrande effekt på allt från diverse cancerformer till sjösjuka, reumatiska sjukdomar, cirkulationsbesvär och leverskador.

100 %. Så mycket starkare blir ingefära om man kokar den. Det beror på att de flesta gingeroler ombildas till shogaoler, som karakteriseras av en starkare smak.

Ta bort skalet på din ingefära. Över 95 % av alla nyttigheterna sitter i köttet, så det finns ingen anledning att äta ingefära med skalet på.

Boosta din ingefära!

  • Bästa valet: Allra bäst är att välja ekologisk ingefära som är fri från besprutningsmedel som annars tränger igenom skalet. Se på utseendet och känn på konsistensen. Den får inte vara för mjuk och strukturen ska inte vara träaktig. Ett alternativ är att äta kapslar med ingefära; de finns bl.a. på apotek. Även om färsk ingefära är det bästa valet, så finns det massor av nyttigheter även i pulver.
  • Bästa tillagningen: Det går utmärkt att använda rå ingefära i matlagningen. Då bevaras också mest av alla kraftfulla ämnen. I synnerhet koncentrationen av gingeroler, antioxidanterna som ger knölen dess sjukdomsförebyggande egenskaper, är maxad i den råa varianten. Detsamma gäller innehållet av eteriska oljor, som bland annat är effektiva för att lindra halsont och förkylning.
  • Bästa tillbehören: Ingefära är en koncentrerad energikälla som liknar den man annars får om man äter mycket frukt och grönt. Om du föredrar ingefära framför frukt och grönt, är det dock viktigt att du får i dig kostfibrer genom att t.ex. äta grovt bröd, gryn eller fullkornspasta i samma måltid. Ett annat bra alternativ är att äta grova grönsaker tillsammans med ingefära. Det blir en bra hälsococktail.
  • Bästa tajmningen: Studier visar att intag av antioxidanter direkt efter hårda träningspass kan försvaga immunförsvaret. Se därför till att äta lite ingefära ett par timmar efter att du har tränat. Det kan både förbättra återhämtningen och minska inflammationen efter hårda träningspass. Dessutom stärker du immunförsvaret och risken minskar för att du ska dra på dig en förkylning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: