Olika citrusfrukter
© Thomas Dahl och wichmann+bendtsen

Citrusfrukter: Vitaminrik superfood

De saftiga, söta och syrliga citrusfrukterna är kända för sitt generösa vitamininnehåll, men de har faktiskt mycket, mycket mer att bjuda på.

23 mars 2017 av Martin Kreutzer

Superfood: Citrusfrukter

Apelsiner, mandariner och andra citrusfrukter är om något synonymt med C-vitamin, och det är också en av frukternas styrkor. Ofta uppfyller 100 gram av frukterna mellan 50 och 100 procent av dagsbehovet av vitaminet, som annars ofta brukar förknippas med den gamla sjömansbristsjukdomen skörbjugg.

Nuförtiden är det knappast rädslan för att få skörbjugg pga. C-vitaminbrist som gör att många äter citrusfrukter, utan i stället är det säkert många som gillar den uppfriskande smaken – och som hoppas att vitaminet ska skydda mot förkylningar. 

Det är i varje fall vad många tror. Däremot tyder forskning inom området på att det kanske inte riktigt förhåller sig så.

Emellertid kan man glädja sig åt att en ökad mängd C-vitamin i blodet gör att lederna och senorna i kroppen blir starkare. 

Det är i sin tur mycket viktigt för den som ofta belastar kroppen med hårt fysiskt arbete eller tuff träning. Efter hårda träningspass hjälper nämligen C-vitamin till att bygga upp kropps­vävnaden igen – under förutsättning att man har fått i sig tilläckligt mycket av vitaminet.

När det gäller träningspåverkan så är det också intressant att C-vitaminrika frukter och grön­saker främjar upptaget av mineralet järn i maten. 

Det är bra om man har lågt blodvärde eller om man vill att kroppen ska producera fler röda blodkroppar för att kunna transportera mer syre till musklerna.

Citrusfrukter passar därför bra till såväl huvudrätter och desserter som till smoothies med mera. Smaklig måltid! 

Allt du behöver veta om citrusfrukter:

  • C-vitamininnehållet är högt i alla frukterna, men skillnaden är störst mellan apelsinens 60 mg/100 gram och mandarinens förhållandevis måttliga 27 mg.
  • Den stora pomelo-frukten är både rik på energigivande kolhydrater och immunförsvarsstärkande C-vitaminer. Det gör att frukten passar perfekt i en återhämtningsmåltid.
  • Citrusfrukterna innehåller massor av antioxidanter som potentiellt kan göra nytta i kroppen genom att bl.a. stärka immunförsvaret. Och även om C-vitaminerna i sig själva inte skyddar mot förkylning, så finns det andra saker i citrusfrukterna som stärker hälsan.
  • Skal från ekologiska, obesprutade apelsiner, limefrukter eller citroner går bra att använda. Konventionellt odlad frukt har däremot kvar rester av bekämpningsmedel på ytan.
  • Eteriska oljor är en naturlig beståndsdel i växter. Den eteriska oljan sitter i skalet och det är den som man får på fingrarna när man t.ex. skalar en apelsin. Oljan är bakteriedödande och verkar lugnande för magen. Rivet skal passar därför bra i matlagning.
  • Citrusfrukter är fiberrika. Oftast ligger innehållet på 2–3 gram per 100 gram, vilket innebär att en enda apelsin uppfyller upp emot 10 procent av dagsbehovet av fibrer.
  • TIPS: Skippa juicen. Den saknar i stort sett helt fibrer och har förlorat nästan alla sina antioxidanter. Där­emot är juice lika kaloririk som läsk och mättar lika dåligt. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: