Ankbröst Anka är kalorisnålt, men samtidigt rikt på protein.

Anka: Vitamin- och proteinrik supermat

Ankan förtjänar att vara mer än bara en juldelikatess, för särskilt ankbröst är nyttigt och innehåller massor av bra protein för musklerna.

2 december 2016 av Martin Kreutzer

Bästa biten på en anka:

Bröstet är den finaste köttbiten på fågeln och den muskulösa delen innehåller massor av protein. Om du tar bort skinnet så minskar fettinnehållet till ett minimum, och du kan sätta tänderna i en köttbit som mycket väl kan jämföras med de finaste nötköttsbitarna. Välj gärna vildanka eftersom den är magrare och har bättre fettsyresammansättning jämfört med uppfödda ankor.

Bästa tillagningen av anka:

Köttet blir lätt lite torrt om det steks för hårt. Dessutom kan det, precis som med nötkött, bildas potentiellt cancerframkallande ämnen – så kallade stekmutagener – om köttet bränns vid. Grilla eller stek köttet – helst med skinnet på – och ta bort det innan servering. Eller koka köttet avputsat. Den sistnämnda tillagningsmetoden gör att det inte bildas några skadliga ämnen.

Bästa tillbehöret till anka:

En proteinbomb som ankbröst passar bra ihop med en smakrik kålsallad. Det gäller särskilt om man är mån om vikten. Bröstköttet gör nämligen att hela måltiden mättar bättre och tar längre tid att bryta ner. Om man kompletterar med kål eller andra C-vitaminrika grönsaker, t.ex. paprika, så innebär det att kroppen lättare kan ta upp det järn som ankbröstet innehåller.

Bästa tidpunkten att äta anka:

Ankbröst kan ätas oavsett tidpunkt på dagen, men eftersom köttet innehåller en hel del protein som är bra för återhämtningen, så passar det allra bäst att äta måltiden efter ett tufft träningspass. Både krävande intervallträning och styrketräning ökar behovet av protein efteråt, och proteinet som finns i ankbröst är mycket högvärdigt.

Hälsovinster med anka:

  • En portion ankbröst innehåller endast cirka 150 kcal. Det är försvinnande lite och gör att det, förutom grönsaker och lite fullkorn, finns plats för en fin olja-vinägerdressing, pesto eller en stark viltsås för att måltiden ska bli komplett.

  • Köttet är rikt på protein och innehåller alla de essentiella aminosyror som vi har behov av. Det gör att ankbröst passar bra att äta under återhämtningsfasen efter hårda träningspass.

  • Fettinnehållet är mindre än 5 procent vilket är i nivå med magra styckningsdelar. Om du väljer vildanka så sparar du in ännu mer på fettet, och en del av det fett som ändå finns kvar består av nyttigt omega 3-fett, vilket ankan har fått i sig via sin naturliga föda.

  • Köttet är rikt på B-vitaminer, som ingår i kroppens ämnesomsättningsprocesser och bl.a. bidrar till att man utnyttjar alla näringsämnen i maten optimalt.

  • Järninnehållet är högt och av den lättupptagliga typen. Det är guld värt om man har lågt blodvärde – eller om man håller på med en konditionsidrott då kroppen reagerar genom att bl.a. öka produktionen av röda blodkroppar. Då är det bra om man får i sig lite mer järn via kosten.

Recept med anka

Här är några bra, nyttiga recept med anka och ankbröst:RECEPT: Pastasallad med ankaRECEPT: Ankbröst med rött ris RECEPT: Pulled duck med balsamicorödbetor

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: