© Colourbox

Sex enkla tips på grov mat

Det kan verka svårt att byta ut de flesta vita livsmedel mot grövre varianter. Men det är det inte. Följer du våra råd så lyckas du.

3 mars 2011

Från vanlig vit pasta till fullkornspasta Du får i dig tre gånger så mycket fibrer och 2–3 gånger så mycket nyttiga vitaminer och mineraler. Och det belastar inte kalorikontot.

Från vitt ris till råris Utbytet resulterar i 50 procent mer fibrer samt mer vitaminer och mineraler. Råris har dessutom en fastare konsistens, vilket ger mer tuggmotstånd och bättre mättnadskänsla.

Från ljust rågbröd eller franskbröd till fullkornsrågbröd med hela rågkärnor För det första får du i dig betydligt mer nyttiga vitaminer och mineraler genom att välja fullkornsrågbröd i stället för bröd bakat på vetemjöl eller siktat rågmjöl. Samtidigt är fiberinnehållet högre. Väljer du bröd som är fullproppat med hela rågkärnor så är det bättre för blodsockret eftersom kärnorna ger ett långsammare kolhydratupptag.

Från honungsrostad müsli till grov müsli med nötter och russin Mindre och nyttigare fett, inga tomma kalorier och massor av fibrer är resultatet av detta byte. Nötter och russin gör att du även får i dig fibrer och massor av vitaminer och mineraler.

Från cornflakes till havregryn Genom att byta ut majsflingor mot flingor av havre femdubblas fiberinnehållet utan att du får i dig särskilt mycket mer kalorier. Havregryn innehåller dessutom nyttiga fettsyror, vitaminer och mineraler.

Från frukt till grovt knäckebröd Knäckebröd är ett bättre mellanmål än frukt. Bröd mättar bättre och ger dig nyttigare energi.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: