Man äter pizza framför datorn på kvällen
© iStock

Morgontrötta äter mer onyttigt

Är du en B-människa? Då har du en tendens att äta mer onyttigt än A-människor.

3 augusti 2017 av Hans W. Gottlieb, Niels C. Thalund, Lasse Lyhne & Jesper U. Larsen

Därför har B-människor sämre kostvanor

Är du typen som går och lägger dig sent på kvällen och som trycker flera gånger på snoozeknappen när väckarklockan ringer på morgonen? Då har du kanske en tendens att äta onyttigt. En ny studie visar nämligen att morgontrötta personer generellt äter mer onyttig kost jämfört med morgonpigga individer.

Finländska forskare undersökte 1 854 vuxna män och kvinnors kostvanor. Till vardags åt de personer som kategoriserades som B-människor (kvällspigga) oftast mindre på morgnarna – men det de åt innehöll mer socker. På kvällarna åt B-människorna både mer socker och fett än A-människorna (morgonpigga).

På helgerna var sambandet mellan dygnsrytm och kostvanor ännu starkare. Då konsumerade nattugglorna betydligt mer socker och fett, hade mer oregelbundna mattider och åt dubbelt så ofta som de morgonpigga personerna. 

Källa: Obesity 

Så lätt kan du bli en A-människa

Man tror att cirka 30 procent av befolkningen är renodlade A- eller B-människor. Övriga kan mycket väl vänja sig vid en ny dygnsrytm. 

  1. Gå till sängs vid samma tid varje kväll. Se till att du får sova i minst 7–8 timmar innan väckarklockan ringer. 

  2. Skippa kaffet. Avsluta ditt koffeinintag på eftermiddagen, så att koffeinets effekt hinner försvinna till natten. 

  3. Släck alla skärmar. Undvik att titta på mobilen, datorn eller teven den sista vakna timmen. Blått ljus håller dig vaken. 

  4. Ha tålamod. Ge det några veckor. Det är bara om du är en äkta B-människa som du fortfarande är trött när du vaknar. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: