Cookie- och Sekretesspolicy
Så väljer du rätt träningskaka

Stort test av 32 protein- och energikakor

Ladda ned och ta del av det stora testet.

Så väljer du rätt träningskaka

Under de första 20–30 min. efter ett träningspass står det s.k. återhämtningsfönstret vidöppet. Då gäller det att passa på att fylla på med ny energi. Vi har testat de bästa protein- och energikakorna. Se vem som vinner.

  • Aktiv Träning nr. 3, 2013

Energikakor är tänkta att ge kroppen ett energitillskott medan man tränar. Kakorna har alltså samma funktion som sportdrycker och geléer. I synnerhet under långa träningspass kan det passa bra att få i sig fast föda i stället för energi i flytande form.

Om du har slarvat med dagens måltider och magen skriker av hunger en timme före du ska träna, så är energikakan också ett bra val eftersom den är mer lättsmält för magen än proteinkakor.

En proteinkaka passar däremot bättre direkt efter ett träningspass, då kroppen lider brist på näringsämnen som behövs under återhämtningsprocessen. Genom att äta något inom de första 20–30 minuterna efter att du har tränat, minskar du träningsvärken i musklerna och blir snabbare redo att träna igen.

Efter ett styrketräningspass är behovet av protein störst, till skillnad från ett konditionsträningspass då du främst förbrukat kolhydrater. Oavsett vad du har tränat så behöver kroppen både tillföras kolhydrater och protein.

Ta del av vårt stora test med protein- och energikakor
Logga in här under och ladda ned hela testet. Endast för prenumeranter.

Prenumerant ladda ner filen här.

Så väljer du rätt:

Efter löpning, cykling och liknande:
Om du har ägnat dig åt konditionstræning som löpning eller cykling, så välj en kaka som innehåller ca 0,25 gram protein och ca 0,75 gram kolhydrater för varje kilo du väger. Väger du 80 kg, behöver du alltså 20 gram protein och 60 gram kolhydrater.

Efter styrketräning:
Om du har styrketränat är ca 0,33 gram protein och 0,33 gram kolhydrater per kg kroppsvikt optimalt. Så länge du inte är med svenska OS-truppen, så är 4–5 gram protein mer eller mindre inte hela världen. Detsamma gäller kolhydraterna.

Störst är inte bäst
Protein behövs som byggmaterial i musklerna för att de ska kunna återhämta sig och bli starkare. Kolhydraterna fyller på musklernas energidepåer och hjälper proteinet att nå ut till musklerna. Eftersom både protein och kolhydrater innehåller en hel del kalorier så bör du undvika de största kakorna om du är mån om din vikt.

Välj en magvänlig kaka
Om du vill täcka hela ditt energibehov med energikakor utan att komplettera med sportdryck, så bör du välja så magvänliga energikakor som möjligt. Dvs. kakor som innehåller mycket kolhydrater och lite fibrer, fett och protein. Det är dock mycket individuellt hur känslig mage man har. Under långa träningsrundor då tempot är lägre, kan en kaka med mycket fibrer, fett och protein vara en bättre lösning.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Får man större muskler av kreatin?

Får man större muskler av kreatin?

Fråga oss |

Jag styrketränar en hel del men märker ...

Läs mer
Boosta dig inför höstmörkret

Boosta dig inför höstmörkret

SPONSRAD ARTIKEL |

Höstdeppig? Den mörka årstiden är här ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Test av proteinkakor och proteindrycker

ExclusiveExclusiveTest av proteinkakor och proteindrycker

Protein |

Vi guidar dig genom djungeln av ...

Läs mer
Allt du behöver veta om proteinpulver

Allt du behöver veta om proteinpulver

Kosttillskott |

Vad bidrar proteinpulver med och hur ...

Läs mer
Allt du behöver veta om PWO

Allt du behöver veta om PWO

Kosttillskott |

Vad bidrar PWO (pre-workout) med och ...

Läs mer
Nytt
Boosta dig inför höstmörkret

Boosta dig inför höstmörkret

SPONSRAD ARTIKEL |

Höstdeppig? Den mörka årstiden är här ...

Läs mer
Allt du behöver veta om proteindrycker

Allt du behöver veta om proteindrycker

Kosttillskott |

Vad bidrar en proteindryck med och hur ...

Läs mer
Allt du behöver veta om proteinkakor

Allt du behöver veta om proteinkakor

Kosttillskott |

Vad bidrar en proteinkaka med och hur ...

Läs mer
Allt du behöver veta om proteinpulver

Allt du behöver veta om proteinpulver

Kosttillskott |

Vad bidrar proteinpulver med och hur ...

Läs mer
Allt du behöver veta om kreatin pulver

Allt du behöver veta om kreatin pulver

Kosttillskott |

Vad får du ut av kreatin pulver, och ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män