Kreatin - guide till kreatin
Guide till kreatin

Kan kreatin ge dig större muskler? Och hur mycket kreatin behöver du i så fall äta? På den här sidan kan du få svar på dina frågor om kreatin.

Får man större muskler av kreatin?

Kreatin har rykte om sig att vara ett slags mirakelmedel om man vill bygga större muskler – men stämmer det ryktet? På den här sidan kan du få reda på mycket mer om kreatin.

Kreatin funkar för två av tre

Kreatin är ett ämne som finns naturligt i kroppen. Vi får alla i oss en hel del kreatin från olika livsmedel som kött, fisk och fågel. Därför kan det mycket väl vara så att du redan har mycket kreatin i din kropp. Om det är fallet så kommer ett extra tillskott med kreatin vara verkningslöst och slöseri med pengar.

Cirka en tredjedel af os er såkaldte nonresponders, som ikke får nogen som helst effekt af kreatin.


Kreatin-kur - hur mycket kreatin per dag?

Kreatin tas som en kur i 4–6 veckor då man oftast äter 3–5 gram kreatin per dag.

En del studier tyder på att man får ut mest om man äter kreatin direkt efter att man har tränat. Efter de 4–6 veckorna med kreatin-kuren ska du göra ett uppehåll i 2–4 veckor.


Är kreatin skadligt?

Nej, kreatin är inte farligt, men åstadkommer heller inga mirakel.

Kreatin kan ge en kortvarig prestationsökning på 5–10 procent för vissa individer. Det innebär att man t.ex. kan lyfta 5–10 procent tyngre vikter en period, och muskelmassan har då en möjlighet att bli lite större.


Har kreatin några biverkningar?

Kreatin bör intas under 3–4 veckor, och oftast är dosen 5 gram kreatin per dag. I den mängden är kreatin ett ofarligt ämne utan nämnvärda biverkningar. Det som märks mest är att det binds mer vatten i kroppen, vilket i sin tur gör att man kan gå upp 3–7 kg i vikt på en månad.

Kreatin är med andra ord ingen säker genväg till större muskler. Men kreatin kan hjälpa till att ge bättre resultat och större muskler. Men det är faktiskt mycket mer sannolikt att dina ev. uteblivna resultat beror på helt andra saker. Här nedan hittar du tre tänkbara orsaker.

Mer fakta om kreatin

Vad är kreatin?

Kreatin är ett naturligt ämnen som finns i dina muskler. Där omvandlas det till kreatinfosfat som ingår i processen med att frigöra energi när man utför ett explosivt muskelarbete.

Hur fungerar kreatin?

När man tar kreatin tillskott frigörs mer energi som musklerna kan använda. Därför klarar man oftast av att göra en extra repetition per set när man styrketränar. Den effekten kommer man dock inte att märka av förrän man har ätit kreatin tillskott i 5–7 dagar, och musklerna är välfyllda och redo att prestera maximalt. Omkring en tredjedel av de som tränar kommer inte att märka av någon effekt eftersom deras kreatin lager redan är välfyllda.

Läs mer om kreatin pulver här her

Orsaker till att musklerna inte växer:
  • Du vilar för lite mellan träningspassen. Det är bara under vilofasen som kroppen får möjlighet att bygga upp de muskler som jobbat så att de blir större och starkare.
  • Du tränar för lite. Ett set för överarmarna, ett set för axlarna osv. räcker inte. Gör 3–6 set med varje muskelgrupp. Träna tre gånger i veckan.
  • Du tränar inte benen tillräckligt. Kroppens största muskler är sätes- och lårmusklerna. När de tränas så bildas stora mängder naturligt tillväxthormon som gör att du blir starkare i hela kroppen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: