D-vitamin
D-vitamin

Allt du behöver veta om D-vitamin.

© Colourbox

D-vitamin – därför är det viktigt

Får du i dig för lite eller för mycket D-vitamin? Hur får du i dig tillräckligt med det hajpade vitaminet? Och varför ska du överhuvudtaget ha i dig D-vitamin? Det och mycket mer kan du få reda på här.

21 september 2017

Allmänt om D-vitamin 

D-vitamin är ett så kallat provitamin. Skillnaden på vanliga vitaminer och provitaminer är att kroppen själv kan bilda provitaminer, men det kan gäller inte vanliga vitaminer.

Vi kan ta upp D-vitamin på två sätt i kroppen – antingen genom huden eller genom tarmen.

I de skandinaviska länderna bildar vi D-vitamin (kalciferol) genom huden på sommaren då dagarna är långa och ljusa. Det krävs dock att vi vistas ute i solen 5–30 minuter, 2–3 gånger i veckan. 

I tarmen tas D-vitamin upp när vi äter mycket D-vitamin-rik mat eller kosttillskott med D-vitamin.


Vad är D-vitamin bra för?

D-vitamin är viktigt för oss av två väsentliga anledningar:

  • D-vitamin reglerar koncentrationen av kalcium i blodet
  • D-vitamin är nödvändigt för skelettet och tändernas omsättning av kalcium och fosfat

Dessutom pekar forskning också på att D-vitamin är bra för immunförsvaret, blodsockerregleringen, energinivån och humöret.


D-vitamin-brist

D-vitamin-brist beror oftast på en kombination av för lite direkt solljus på huden och för lite D-vitamin i kosten.

Ofta skiljer man mellan tre grader av D-vitamin-brist:

  • Lätt D-vitamin-brist
  • Måttlig D-vitamin-brist
  • Svår D-vitamin-brist

Svår brist på D-vitamin finns nästan inte i västvärlden och det beror som regel på en tarmsjukdom (malabsorption) eller en mycket ensidig kost.

Lätt D-vitamin-brist är däremot desto vanligare bland befolkningen i skandinaviska länder. Till skillnad från länder som ligger närmare ekvatorn, får vi i de skandinaviska länderna inte samma mängd solljus under ett år. Den största delen av året är antalet soltimmar helt enkelt för få för att vi ska få i oss tillräckligt med D-vitamin via solens UVB-strålning.

För att förebygga D-vitamin-brist behöver du därför:

  • äta fet fisk, t.ex. sill, makrill och lax varje vecka
  • uppehålla dig i solen i 5–30 minuter några gånger i veckan under hela sommarhalvåret


Symptom på D-vitamin-brist

Symptomen på D-vitamin-brist kan vara svåra att upptäcka eftersom de ofta liknar andra, helt vanliga besvär.

Muskelvärk och muskeltrötthet kan vara tecken på att du under en längre period har haft D-vitamin-brist. I sällsynta fall kan brist på D-vitamin också visa sig i form av skelettsmärta vid ländryggen, ryggen, bäckenet, höften och bröstkorgen.

I kölvattnet av de fysiska symptomen kan brist på D-vitamin också visa sig i form av att man känner sig depressiv och maktlös.


Vem får D-vitamin-brist?

De flesta friska människor som är måna om sin hälsa behöver inte oroa sig för huruvida de får i sig nog med D-vitamin eller inte. De får tillräckligt med D-vitamin via solen och kosten.

D-vitamin-brist drabbar oftast personer som av en eller annan anledning får för lite solljus på huden. Det kan t.ex. vara äldre människor som sällan vistas utomhus, eller personer som är klädda så att de inte visar den minsta hud.


Vem behöver ta D-vitamin som kosttillskott?

Innan du sticker ner till närmaste apotek eller hälsokostbutik och köper en massa D-vitamin-piller, bör du alltid prata med en läkare först. Är du frisk och äter varierat och bra brukar det som regel inte vara nödvändigt att inta kosttillskott med D-vitamin.

För vissa grupper kan det dock vara nödvändigt att inta D-vitamin som kosttillskott. Det gäller för:

  • Personer över 70 år
  • Personer som riskerar att utveckla benskörhet
  • Personer som sällan vistas utomhus
  • Personer som är klädda så att de inte visar den minsta hud 
  • Gravida
  • Barn mellan 0–2 år


Hur mycket D-vitamin behöver man?

Det kan vara svårt att säga exakt hur mycket D-vitamin man behöver. Följer du råden om att få solljus på huden i 5–30 minuter per dag under sommarhalvåret samtidigt som du äter fet fisk några gånger i veckan, så borde det räcka. Med andra ord behöver du bara förse kroppen med en lagom mängd naturligt D-vitamin.

Om du däremot lider av D-vitamin-brist så bör du rådfråga en läkare om hur många D-vitamin du behöver ha i dig per dag.


Kan man få i sig för mycket D-vitamin?

Om du intar D-vitamin som kosttillskott kan det mycket väl finnas risk att du får i dig för mycket – om du nu intar stora doser. Gör du det så riskerar innehållet av kalcium i blodet att bli högre. För hög koncentration av kalcium i blodet kan i sin tur ge illamående, huvudvärk eller förstoppning. På lång sikt kan överdosering av D-vitamin också leda till njursten.

Därför bör du alltid rådfråga en läkare innan du börjar äta D-vitamin-piller. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: