Allt du behöver veta om proteindrycker

Vad bidrar en proteindryck med och hur fungerar den? Här berättar vi om proteindryckens fördelar, nackdelar och vad du kan inta i stället.

13 oktober 2015 av Martin Kreutzer.

Vad är det? Färdigblandade drycker som brukar innehålla 25–50 gram protein och oftast är baserad på mjölkprotein. Finns också i mindre storlekar som dock inte täcker det direkta proteinbehovet i samband med tung träning, vilket ligger på drygt 20 gram protein för de flesta. Dryckerna finns i ett antal olika smakvarianter.

Hur fungerar det? Proteindryckernas syfte är att påskynda och optimera återhämtningen efter träning. Protein återuppbygger både slitna muskler och fungerar som byggstenar för att musklerna ska bli större och starkare.

Vem behöver det? Protein är viktigt för alla idrottare – oavsett om man vill bygga större muskler eller bara vill bibehålla muskelmassan. Färdigblandade proteindrycker innehåller dock inga magiska ingredienser som gör att de är bättre än vanlig kost.

När ska man ta dem? Studier visar att effekten är lika bra oavsett om man intar protein strax före träning, medan man tränar eller direkt efter. Varianter med ett högt kolhydratinnehåll, så kallade återhämtningsdrycker, är dock främst tänkta att användas efter träning.

Vad kan man inta i stället? En skiva grovt rågbröd med tonfisk eller något magert köttpålägg, samt ett stort glas mjölk, fungerar lika bra som proteindrycker. Fördelen med proteindrycker är att de är magvänliga. De är också praktiska att bära med sig.

Hur mycket kostar det? En stor proteindryck kostar runt 35 kr.

Vad bör man vara uppmärksam på? Kolhydratinnehållet kan vara mycket högt i färdigblandade drycker. Läs igenom näringsinnehållet noga och undvik produkter med mycket socker.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: