Allt du behöver veta om kreatin pulver

Vad får du ut av kreatin pulver, och hur fungerar det? Här berättar vi om kreatin pulvrets fördelar, nackdelar och vad du kan inta i stället.

13 oktober 2015 av Martin Kreutzer.

Vad är det? Kreatin är ett naturligt förekommande ämne som finns i musklerna. Där omvandlas det till kreatinfosfat som behövs i den energifrigörelse som sker när man utför ett explosivt muskelarbete.

Hur fungerar det? Genom att inta ett kreatintillskott kan man utföra fler repetitioner per set när man styrketränar eftersom orken räcker längre. Det är dock först efter att man har intagit kreatintillskott i 5–7 dagar som musklerna är välfyllda med energi och redo att prestera maximalt.

Vem behöver kreatin pulver?

Kreatin kan främst vara ett alternativ för idrottare som har kört fast med sin träning. En kreatinkur kan öka prestationsförmågan och förbättra styrkan och explosiviteten. Det gör i sin tur att musklerna tål en högre belastning. Resultatet blir större och starkare muskler.

När ska man ta dem? Vissa studier visar att man får bäst effekt om man intar kreatin direkt efter träning. En vanlig dos ligger på 3–5 gram. Denna mängd bör intas i 4–6 veckor, varefter det allmänna rådet är att man gör ett uppehåll i 2–4 veckor då kroppen fortfarande har nytta av kreatinintaget.

Vad kan man inta i stället? Kreatin finns naturligt i kött, om än i mycket små koncentrationer. Det är därför svårt att få i sig extra kreatin via maten. En del människor har dock så naturligt höga kreatinnivåer i musklerna att kreatintillskott saknar effekt.

Hur mycket kostar det? Priserna varierar kraftigt. Men ofta kostar en dagsdos med tre gram kreatin drygt en krona.

Vad bör man vara uppmärksam på? Rent generellt har kreatin den biverkningen att det binder en del vatten i musklerna, som därför blir tyngre.

Så tar du kreatin: Kreatin finns både i pulverform och i kapslar. En normal dos ligger på 3–5 gram. Den mängden kan tas under 4–6 veckor, varefter rådet är att man bör ta en paus under 2–4 veckor för att kroppen ska fortsätta svara på intaget. Tillskottet tas upp effektivast i kroppen tillsammans med kolhydrater, och det passar därför bäst att ta kreatin under återhämtningsfasen. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: