Allt du behöver veta om gainer

Vad bidrar weight gainer med och hur fungerar det? Här berättar vi om weight gainerns fördelar, nackdelar, och vad du kan inta i stället.

13 oktober 2015 av Martin Kreutzer.

Vad är det? Viktökningspreparat (”gainer”) innehåller både kolhydrater och protein. Dryckernas höga energiinnehåll gör att man återhämtar sig bättre efter träning. Det höga kaloriinnehållet gör även att muskelmassan ökar.

Hur fungerar det? Proteinet gör att muskeluppbyggnaden blir optimal. Och alla kolhydraterna bidrar till att musklernas energidepåer snabbt blir återfyllda. Därmed undviker man att kroppen bryter ned muskelvävnad från de kroppsdelar som inte tränas.

Vem behöver gainer?

Gainer kan utgöra enkla och effektiva återhämtningsmåltider efter hårda träningspass med både styrkeoch konditionsträning. Dessutom är dryckerna bra för idrottare som har styrketränat hårt och som vill säkerställa att man får i sig tillräckligt med kalorier.

När ska man ta dem? För att återhämtningen ska bli optimal bör gainer intas inom en halvtimme efter träning. Om man vill bygga större muskler kan man dessutom inta en dos eller två senare under dagen. Då säkerställer man att kroppen konstant är fylld med både protein och kolhydrater.

Vad kan man inta i stället? Kombinationen av 20–30 gram protein och 50–70 gram kolhydrater, vilket är en standarddos, kan man också få i sig via en normal huvudmåltid som t.ex. kycklingbröst med ett par hundra gram potatis till.

Hur mycket kostar det? Priset per portion ligger på cirka 10 kronor.

Vad bör man vara uppmärksam på? Gainer innehåller många tomma kalorier och vill man hålla nere fettprocenten, bör man spara den till mer krävande träningspass.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: