Allt du behöver veta om en after training bar

Vad bidrar en after training bar med, och hur fungerar den? Här berättar vi om after training barens fördelar, nackdelar och vad du kan inta i stället.

13 oktober 2015 av Martin Kreutzer.

Vad är det? Återhämtningskakor liknar proteinkakor, men till skillnad från dem innehåller återhämtningskakor även kolhydrater. På den fronten liknar de alltså viktökare. Det innebär också att återhämtningskakor bör vara rätt stora för att de ska täcka kroppens direkta behov efter träning.

Hur fungerar det? Återhämtningskakor bidrar med både protein och kolhydrater till återuppbyggnad av muskelvävnad och återuppfyllnad av kolhydratdepåer. Det är väldokumenterat att ett intag av protein och kolhydrater direkt efter träning snabbar på återhämtningen.

Vem behöver det? Intaget av återhämtningsfrämjande ämnen är särskilt viktig för personer som tränar hårt och mycket. Återhämtningskakor kan minska återhämtningsfasen med flera timmar och kan vara avgörande för om du ska hinna bli fräsch till nästa träningspass.

När ska man ta dem? De första minuterna direkt efter ett träningspass är det perfekta tillfället att äta en återhämtningskaka. Helst bör man inta den inom 30 minuter efter träning

Vad kan man inta i stället? Man kan få i sig lika mycket kolhydrater via bröd med pålägg, en tallrik havregryn med mjölk eller nästan vilken huvudmåltid som helst. Fördelen med återhämtningskakor är att de är praktiska att ta med sig när man tränar.

Hur mycket kostar det? Priset varierar kraftigt beroende på storlek och märke, men räkna med att en återhämtningskaka kostar 25–30 kr.

Vad bör man vara uppmärksam på? Återhämtningskakor innehåller ofta mindre än 20 gram protein. Om man har kört ett hårt styrkepass bör man istället äta en proteinkaka efteråt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: