Allt du behöver veta om BCAA

Vad bidrar BCAA med och hur fungerar det? Här berättar vi om fördelar och nackdelar med BCAA, och vad du kan inta i stället.

13 oktober 2015 av Martin Kreutzer.

Vad är det? BCAA (branched-chain amino acids) inbegriper de tre essentiella aminosyrorna leucin, valin och isoleucin, som kroppen behöver för att bygga muskler. Till skillnad från vanligt proteinpulver, som består av protein som är uppbyggt av lite BCAA och en massa andra aminosyror, är det här rena BCAA-tillskott. .

Hur fungerar det? Genom att inta ett BCAA-tillskott garderar man sig för om något skulle saknas i kosten och som bromsar muskeluppbyggnaden. En bonus med BCAA är att aminosyrorna ger en mental boost som gör att man orkar träna hårdare.

Vem behöver BCAA?

Om man äter mycket animaliskt protein är det tveksamt om ett BCAA-tillskott ger någon effekt. Animaliskt protein är nämligen rikt på essentiella aminosyror. Om man tränar hårt och vill bygga muskler kan ett BCAA-tillskott vara bra – främst pga. den mentala effekten.

När ska man ta dem? BCAA tas upp snabbt i kroppen – till skillnad från hela proteiner som först måste spjälkas till aminosyror i magsäcken. Om man intar ett BCAA-tillskott direkt före ett träningspass kan man både få en mental boost och en rivstart när musklerna ska återuppbyggas igen efter träning.

Vad kan man inta i stället? Kött, ägg, fisk, fågel och mejeriprodukter innehåller BCAA. Då är de dock bundna i proteinstrukturer, som först måste spjälkas i magsäcken. Därför tas de upp långsammare i kroppen och ger en viss ökning av kroppens utsöndring av tillväxthormoner.

Hur mycket kostar det? Prismässigt kostar BCAA runt 3–4 kr per dagsdos.

Vad bör man vara uppmärksam på? När det gäller priset så bör man tänka på att det varken är antalet kapslar eller mängden pulver som är avgörande, utan mängden BCAA.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: