Vinn tid med mer salt

Ett ökat saltintag under en halv ironmantävling visade sig ge 26 minuter snabbare tider.

I en spansk forskningsstudie delades 26 triatleter in i en ”saltgrupp” respektive en kontrollgrupp inför en halv ironmantävling. Saltgruppen fick totalt 12 salttabletter tillsatta i sin sportdryck under tävlingen, medan kontrollgruppen drack vanlig sportdryck. I mål var saltgruppen i genomsnitt 26 min. snabbare, och detta trots att kontrollgruppen tidigare hade genomfört sträckan på snabbare tider.

Enligt forskarna visar studien att saltinnehållet i vanliga sportdrycker inte är tillräckligt för att upprätthålla utövarnas saltkoncentration under långdistanstävlingar, t.ex. halva och hela ironmantävlingar samt maraton- och ultralopp.

DETTA INNEBÄR SALTBRIST

  • Kroppen har behov av salt (natrium) för vätskebalansens skull.
  • Om det finns för lite salt i kroppsvätskorna – pga. kraftig svettproduktion i hög värme – kan man få saltbrist (hyponatremi).
  • Symptom: förvirring, dåsighet och i svåra fall muskelkramper.
  • Lätta besvär behandlas och förebyggs med saltintag via mat och dryck.

Källa: netdoktor.se

Source #Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: