© Colourbox

Världens bästa mat

Enligt experterna finns det 14 matvaror som är extra nyttiga.

Många livsmedel anses som nyttiga, men vissa är ändå lite nyttigare än andra. På Institute of Food Technologists i USA har man tittat närmare på vilka nyttiga livsmedel som det finns vetenskapliga belägg bakom. De har fått fram en lista på 14 matvaror vars positiva egenskaper backas upp av seriös forskning. Det betyder dock inte att det bara är de som är nyttiga.

Fullkorn

1. Korn: Sänker både det totala kolesterolvärdet och det farliga LDL-kolesterolet.

2. Råris: Råris kan, i motsats till vitt ris, minska risken för att utveckla typ 2-diabetes.

3. Råg: Råg gör att blodsockret endast stiger minimalt, och dessutom mättar rågbröd både bra och länge.

4. Quinoa och bovete: Innehåller mycket polyfenoler, som är en antioxidant, och är även rika på vitaminer och mineraler.

### Nötter **5\. Mandlar:** 50 g mandlar är både fettsnålt och tillräckligt för att minska risken för hjärtkärlsjukdomar. **6\. Hasselnötter:** Tänk på att äta det bruna skalet som innehåller mest antioxidanter. **7\. Pekannötter:** Nötens innehåll av E-vitamin skyddar nervsystemet **8\. Pistagenötter:** Motverkar inflammatoriska tillstånd i kroppen. **9\. Valnötter:** Minskar risken för hjärt-kärl-sjukdomar om man har typ 2-diabetes.

Frukt och grönt

10. Björnbär: Har visat sig vara effektivt för att förhindra elakartade tumörer i tarmarna.

11. Blåbär: En smoothie gjord på hela blåbär varje dag ökar insulinkänsligheten hos överviktiga efter bara sex veckor.

12. Broccoli och blomkål: Kan minska risken för aggressiv prostatacancer.

13. Granatäpple: Juicen innehåller mycket antioxidanter.

14. Tomat : Färska och krossade tomater sänker blodtrycket.

Source #ift.org

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: