© Colourbox

Varför rekommenderar ni vitt bröd före träning?

Ni skriver ofta att man bör välja fullkornsbröd i stället för vitt bröd. Varför rekommenderar ni då vitt bröd före träning?

Bröd bakat på fullkornsmjöl innehåller mycket mer vitaminer, mineraler och fibrer jämfört med vitt bröd. Det gör att brödet blir mycket nyttigt, men fibrerna kan bli ett problem när man tränar eftersom det tar lång tid för magen att bryta ned dem.

Man bör därför undvika att äta fullkornsbröd för nära inpå ett träningspass. Fibrer som inte brytits ned kan orsaka magknip, sura uppstötningar och andra besvär som i sin tur kan förstöra träningen.

Drabbas du plötsligt av hunger och trötthet, en halv till en hel timme innan du ska ut och träna, är det därför bättre att ta en nybakad fralla med marmelad på – alltså ett litet och lättsmält mellanmål som ger energi inför träningspassen.

Det allra bästa är dock om du kan undvika att drabbas av energikris under dagen. Det kan du göra om du är förutseende och äter ett fullkornsbröd med ett tjockt lager fettsnålt köttpålägg 2–3 timmar innan du ska träna. Men om man av någon anledning inte har möjlighet att få i sig ett nyttigt mellanmål kan vitt bröd med något sött pålägg vara en bra nödlösning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: