© Colourbox

Var rädd om vitaminerna - 3

Stänk över citronsaftNär du har skurit upp lite frukt och grönsaker så stänk över lite vinäger eller citronsaft. Det gör att vitaminerna bibehålls i frukten och grönsakerna eftersom syran bryter ned det enzym som annars bryter ned till exempel C-vitaminerna. Att värma tomater är både bra och dåligtNär du ugnsbakar tomater eller värmer upp dem på något annat sätt, så minskar innehållet av Cvitaminer. I gengäld kan kroppen lätt ta upp den nyttiga antioxidanten lykopen, som också finns i tomater. Mixa färsk frukt i din smoothie

23 december 2011

Stänk över citronsaft När du har skurit upp lite frukt och grönsaker så stänk över lite vinäger eller citronsaft. Det gör att vitaminerna bibehålls i frukten och grönsakerna eftersom syran bryter ned det enzym som annars bryter ned till exempel C-vitaminerna.

Att värma tomater är både bra och dåligt När du ugnsbakar tomater eller värmer upp dem på något annat sätt, så minskar innehållet av Cvitaminer. I gengäld kan kroppen lätt ta upp den nyttiga antioxidanten lykopen, som också finns i tomater.

Mixa färsk frukt i din smoothie Ju mer färsk frukt och ju mindre fruktjuice du mixar till i en smoothie, desto nyttigare blir den. En hel frukt gör att du får i dig alla vitaminer via skalet, medan färdigblandad juice endast innehåller fruktsaft.

Skölj innan du hackar Frukt och grönsaker som finhackas eller skalas får en stor och öppen yta som vitaminerna kan försvinna genom. Om man sedan dessutom sköljer det som finhackats/skalats så försvinner ännu fler vitaminer. Det är därför bra att skölja alla råvarorna innan man börjar att skära och finhacka dem.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: