© Colourbox

Var rädd om vitaminerna - 2

Kyl ned vitaminernaDet finns många vitaminer att tjäna på att bevara frukt och grönsaker på rätt sätt. Vid 20 grader tar det t.ex. bara två dagar innan 80 procent av C-vitaminerna i spenat har försvunnit. Om spenat däremot förvaras i kylskåpets femgradiga temperatur, så försvinner bara 33 procent av vitaminerna. Lägg dock inte frukt som t.ex. bananer i kylskåpet – de mår bäst i en temperatur på 10–12 grader i en sval. Kyla gör att det bildas mindre etylengas som får frukt att mogna. Inga tomater i kylen

23 december 2011

Kyl ned vitaminerna Det finns många vitaminer att tjäna på att bevara frukt och grönsaker på rätt sätt. Vid 20 grader tar det t.ex. bara två dagar innan 80 procent av C-vitaminerna i spenat har försvunnit. Om spenat däremot förvaras i kylskåpets femgradiga temperatur, så försvinner bara 33 procent av vitaminerna. Lägg dock inte frukt som t.ex. bananer i kylskåpet – de mår bäst i en temperatur på 10–12 grader i en sval. Kyla gör att det bildas mindre etylengas som får frukt att mogna.

Inga tomater i kylen Tomater ska inte förvaras i kylskåpet. De ska helst inte förvaras under 10 grader. 13–16 grader är den bästa temperaturen för en gynnsam mognad och för att vitaminerna i tomaterna ska bevaras.

Ångkokta grönsaker Om du ångkokar grönsaker så bevarar du mer vitaminer. Det finns t.ex. dubbelt så mycket B- och C-vitaminer i ångkokad broccoli som i kokt. Om du kokar grönsaker så vänta med att lägga ned dem i vattnet tills vattnet kokar. Det förstörs nämligen mindre C-vitaminer vid snabb uppvärmning än vid långsam. Om du kokar grönsaker en längre tid kan innehållet av C-vitamin och folsyra försvinna helt. Koka i så lite vatten som möjligt och använd även kokvattnet eftersom det är fyllt med vitaminer.

Ät skalet Så mycket som 90 procent av vitaminerna i t.ex. äpplen sitter antingen i skalet eller precis under det, och det gäller även för de flesta andra frukter och grönsaker. Därför ska du bara skala frukt och grönsaker om det är nödvändigt. Om du kokar potatis och rotfrukter med skalet på, så behåller du mer vitaminer och det försvinner inte lika mycket vitaminer i kokvattnet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: