UNDER LUPPEN: är probiotika i yoghurt verkligen bra för tarmfloran?

Många föredrar frukostprodukter som innehåller exempelvis acidophilus-bakterier för att stärka tarmfloran. Men gör de levande organismerna i maten verkligen någon nytta?

2 augusti 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

På många frukostbord är yoghurt med tillsatta probiotikabakterier obligatoriskt. Men har bakterierna verkligen en positiv effekt på tarmfloran? Det ger forskningen oss nu svar på.

Studierna

En grupp forskare från Köpenhamns universitet har i Genome Medicine presenterat sin systematiska analys av sju tidigare utgivna studier. De sju forskningsstudierna som ligger till grund för analysen har alla gjorts på friska människor.

Både före och efter intaget av probiotikabakterier undersöktes försöksdeltagarnas avföring. Med hjälp av avancerad DNA-analys undersöktes dessutom deras tarmflora efter en längre tids intag av probiotika.

Forskarna hittade inga belägg för att probiotika har en gynnsam effekt på tarmfloran hos friska människor.

Ytterligare forskning behövs

Men trots att studien inte hittade något samband mellan intaget av probiotika i livsmedel, så efterlyses ytterligare forskning i ämnet.

Det finns nämligen vetenskapliga belägg för att bakterierna kan fungera som behandling om man lider av irritabel tjocktarm, kronisk tjocktarmsinflammation, magsår, eller efter antibiotikakurer som har varit för hårda mot magen.

I kommande studier förväntas det att man undersöker huruvida probiotika har en gynnsam effekt som inte kan mätas i avföringsprov som i tidigare studier.

Tills dess får du följa din magkänsla när du ska bedöma om exempelvis acidophilus-bakterierna i din yoghurt ökar ditt välbefinnande till vardags.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: