Ett knippe persilja med K-vitamin
© iStock

Topp 10: Dessa livsmedel innehåller mest K-vitamin

K-vitamin är precis som andra vitaminer viktiga för hälsan. Här får du en topplista med de livsmedel som innehåller mest K-vitamin!

3 april 2017 av Hans W. Gottlieb

K-vitamin är ett underskattat vitamin, som dock är minst lika viktigt för hälsan som t.ex. C- och D-vitamin. 

K-vitamin är viktigt för både blodet och skelettet. K-vitamin gör att blodet stelnar (koagulerar) om man exempelvis har skurit sig. K-vitamin ger också kroppen rätt förutsättningar för att bygga upp och stärka skelettet.

K-vitamin finns i lever, njure, mejeriprodukter, spannmål, kött och frukt. Det är dock främst mörk­gröna grön­saker som är rika på vitaminet, som har en avgörande betydelse för blodets förmåga att stelna (koagulera). Här är de bästa valen (mikrogram/100 g):

Topp 10: Livsmedel som innehåller mest K-vitamin

  • Persilja (färsk): 790

  • Spenat (färsk): 560

  • Sojaolja: 540

  • Purjolök (färsk): 310

  • Koriander (färska blad): 310

  • Kikärter (torkade): 264

  • Broccoli (färsk): 260

  • Brysselkål (färsk): 250

  • Grönkål (färsk): 250

  • Sojamjöl: 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: