Sju överraskande sockerbomber

Vingummi och läsk vet vi innehåller mycket socker. Men här är sju överraskande matvaror som du ska vara lite extra uppmärksam på om du vill minska på ditt sockerintag.

19 februari 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Socker skadar tänderna och har en rad andra negativa konsekvenser för hälsan. Socker är tomma kalorier i och med att det varken innehåller vitaminer eller mineraler och därmed inte har några hälsomässiga fördelar. Det kan vara svårt att hålla reda på vilka produkter som innehåller mycket socker – så vi har gjort en lista över de sju mest överraskande sockerbomberna.

  • Torkad frukt och bär – en påse torkade tranbär innehåller hela 14 g socker per 100 g. Därför ska man vara uppmärksam på allt socker när man sätter tänderna i detta som man uppfattar som ett sunt alternativ.

  • Dressingar och såser – det här är också matvaror som generellt sett innehåller mycket socker. Därutöver är de fettfattiga produkterna i kategorin gärna fyllda med extra socker, då det fungerar som ett substitut för fett för att skapa en fyllig smak. Välj dressingar med omkring 10 g socker per 100 g – som jämförelse innehåller ketchup ofta hela 25 g socker per 100 g.

  • Ekologiska fullkornskex – att något är ekologiskt och gjort på fullkorn betyder inte automatiskt att det innehåller mindre socker. Kex innehåller ofta omkring 13 g socker per 100 g.

  • Fruktyoghurt – yoghurten är ofta full med socker. Leta därför efter produkter som maximalt innehåller 5 g socker eller kolhydrater per 100 g. Du kan dessutom med fördel välja en naturell yoghurt och själv tillsätta färska bär.

  • Färdigbakat bröd – bröd bör maximalt innehålla 5 g socker per 100 g, om det ska anses vara ett sunt bröd. Många frallor som vid första anblicken verkar sunda innehåller upp till 12 g socker per 100 gram – och därmed dubbelt så mycket som rekommenderat.

  • Konserver – marinerade eller inlagda matvaror som man köper på glasburk innehåller ofta mycket socker. Inlagda rödbetor, currysill och rödkål är några av syndarna. Leta efter produkter som maximalt innehåller 10 g socker per 100 g. Currysill innehåller ofta mellan 12 och 18 g socker per 100 g.

  • Frukostprodukter – många tror att de fiberrika frukostprodukterna innehåller lite socker, men så är tyvärr inte fallet. All-Bran, Special K och Havrefras innehåller lätt hela 20 g socker per 100 g, och du bör istället välja varianter som maximalt innehåller 13 g sockerarter eller 10 g socker per 100 g.

Så känner du igen socker i varudeklarationen

Ord som slutar på –os är sockermolekyler. Maltos, dextros, glukos, laktos, sukros och fruktos är alla avarter av socker. Därutöver ska du även vara uppmärksam på majsstärkelse, då det bara är ett annat ord för glukossirap, samt kornmalt, som är en sirap som utvinns ur korn. På varudeklarationer är sockret ofast angivet som ”sockerarter”, vilket både innebär naturligt och tillsatt socker. Det är det tillsatta sockret som vi vill undvika, men en bra tumregel är att välja de produkter som har lägst innehåll av sockerarter totalt sett.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: