© iStockphoto

Sex utskällda matvaror som egentligen är rätt nyttiga

Se vilka "onyttiga" matvaror som har fått lämna skamvrån.

Först ansågs de vara onyttiga. Sedan ändrade experterna sig och nu kan man äta dessa sex matvaror med GOTT samvete.

CHOKLAD

Mörk choklad kan vara bra för hälsan, visar flera studier. Enligt en analys från University of Cambridge har chokladälskare 37 procent lägre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar och 29 procent lägre risk att drabbas av stroke. Mörk choklad har ett högt innehåll av antioxidanter, som man också hittar i frukt och grönt, och mättnadsvärdet är högt. Bäst är produkter med ett kakaoinnehåll på över 70 procent – ju högre kakaoinnehåll, desto mindre socker och andra tillsatser finns i chokladen. Men tänk på att choklad (även mörk choklad) är en kaloribomb.

ÄGG

Kolesterolrädslan gjorde att äggen hamnade i skamvrån för några år sedan. Men rädslan visade sig vara obegrundad, och nu anser de flesta experter att ägg istället är mycket nyttiga. 2013 visade forskare med bakgrund av data från nästan 4,2 miljoner personer att det inte fanns något samband mellan ett stort intag av ägg och förekomsten av blodproppar, hjärtinfarkt och andra cirkulatoriska sjukdomar. Något av det bästa med ägg är dess protein, som är av högsta kvalitet och sätter fart på kroppens återhämtning om man du äter dem efter hårda träningspass.

KAFFE

Förr fick kaffedrickarna höra att den svarta drycken inte var bra för hälsan, men på senare år har forskarna ändrat sig. Om man dricker 5–6 koppar per dag så minskar risken för att utveckla typ 2-diabetes med upp till 33 procent. Kaffe verkar också kunna skydda mot andra sjukdomar som Alzheimer och vissa cancerformer, liksom kaffe kan borsta prestationsförmågan hos den som idrottar.

OST

Ost är ofarligt för kolesterolvärdet, hävdar forskarna som därmed begraver en gammal anklagelse. Ostens höga kalciuminnehåll gör att mättat fett transporteras ut ur kroppen innan det hinner tas upp, och ostens speciella bakteriekulturer är dessutom mycket nyttiga. Ost innehåller även en hel del animaliskt protein som mättar bra och som ev. minskar risken för att man drabbas av typ 2-diabetes. Men se upp för kalorierna.

POTATIS

Rädslan för kolhydrater och stärkelse har skadat potatisens popularitet. Men när det gäller färskpotatis så är den en riktig vinnare rent näringsmässigt. Kolhydraterna i färskpotatis tas upp långsammare i kroppen än kolhydrater i gammal potatis, och därför förorsakar färskpotatis inte några kraftiga blodsockersvängningar. Färskpotatis innehåller även mer fibrer, vitaminer och mineraler, eftersom man kan äta skalet – vilket är en utmärkt källa till C-vitamin. Vill du att potatisen ska bli ännu hälsosammare så ska du koka dem och låta dem svalna under natten. Nedkylningen gör att en del av kolhydraterna klibbar fast vid de så kallade resistenta stärkelsen som fungerar som kostfibrer: de mättar extra bra vilket gör att man sparar in på kalorierna.

SMÖR

Mättat fett är kanske inte så onyttigt som man hittills har trott, anser nu flera forskare. Det finns alltså ingen anledning att dra ned på smörätandet. Här är 18 skäl till varför man bör äta smör her

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: