Sötsugen

Sötsugen? Gå då en rask promenad på 15 minuter, innan du stoppar i dig en massa socker. Det tar nämligen bort sötsuget. 

© iStock

Så tar du bort ditt sötsug

Det är faktiskt GALET enkelt!

27 mars 2017 av Inge Eriksen / I FORM

Känner du dig stressad och konstant sugen på godis och choklad så snöra på dig löparskorna och ta en rask promenad.

När du är tillbaka igen kommer sötsuget att vara som bortblåst, och du har besparat dig själv massor av extra kalorier och på köpet fått lite härlig, frisk luft.

15 minuters promenad är allt som behövs, enligt forskarna vid Innsbruck Universitet i Østrig, som står bakom undersökningen.

Test på överviktiga

Forskarna testade 47 överviktiga personer som normalt åt sockerrika snacks som godis och choklad dagligen. Personerna delades upp i två grupper, där den enda gruppen skulle gå i 15 minuter på ett löpband i raskt tempo, medan den andra gruppen skulle sitta stilla.

Efter de 15 minuterna utsattes alla för ett stresstest. Efter detta fick alla välja något sött snacks, packa upp det och låta det ligga framför dem.

Under hela processen blev deltagarnas cravings, känslomässiga påverkan, puls och blodtryck mätta. Här såg forskarna att testet ökade stressnivån hos samtliga deltagare, vilket återigen ökade deltagarnas cravings efter socker.

Minst sötsug bland dem som gick

Sötsuget var dock markant lägre hos dem som hade gått, och forskarnas slutsats är därför att kortvarig motion kan ta bort stressrelaterat sötsug.

Så ge dig alltså ut nästa gång du känner sötsuget komma krypande när du är stressad – och gå i en stor båge runt kiosken på hörnet ...

Studien är publicerad i online-tidskriften PLoS One.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: