Nordisk hverdagsmad fisk hummer rejer blæksprutter muslingeskaller
Rena medicinen Fet fisk som makrill, ål och lax innehåller mycket omega-3, som minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Så bra är omega-3

Gå ned i vikt, få färre rynkor och undvik skador! Se alla positiva effekter av omega-3 och ta del av våra tips om hur du får i dig omega-3 via kosten.

2 mars 2012 av Martin Kreutzer

Skärper hjärnan

Alla kroppens celler är inkapslade bakom en tunn cellvägg. Omega- 3-fettsyrorna gör cellväggen smidigare, så att cellen lättare kan ta emot och överföra signaler från andra hjärnceller. Inuti cellen glider impulserna också lättare.

Resultat: Du tänker snabbare.

Sänker blodtrycket

Blodkärlens väggar blir mer elastiska. När hjärtat pumpar runt blod i kroppen kan därför blodkärlen utvidgas lättare.

Resultat: Du förebygger högt blodtryck.

Förebygger blodpropp och hjärtinfarkt

Omega-3 förbättrar ditt kolesterolvärde. Samtidigt cirkulerar färre fettpartiklar i blodkärlen, och risken för åderförfettning och blodpropp minskar. Omega-3 påverkar också hjärtcellernas så kallade jonkanaler och minskar därigenom risken för hjärtflimmer och hjärtinfarkt.

Resultat: Risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar betydligt.

Mindre träningsvärk, färre skador

Genom att påverka kroppens produktion av s.k. prostaglandiner så stärker omega-3 immunförsvaret. Kroppen kan lättare bekämpa inflammatoriska tillstånd som uppstår efter hård träning.

Resultat: Du tål mer träningsbelastning utan att bli öm eller dra på dig skador.

Bra för ögonen

För låg halt av essentiella fettsyror i ögats cellmembran gör att ögonen fungerar sämre och att signalsubstansernas arbete försämras. Omega-3 gör det lättare för olika proteinämnen att flyta fritt och hitta igen varandra.

Resultat: Bättre syn.

Bromsar reumatiska sjukdomar

Omega-3 bekämpar s.k. eikosanoider som orsakar auto immuna inflammationssjukdomar som t.ex. psoriasis, kronisk ledvärk och kronisk tarminflammation.

Resultat: Mindre värk.

Färre rynkor

Omega-3 är fleromättat och därför mjuk i strukturen. När den tas upp och används i hudens celler rymmer huden mer vatten.

Resultat: Smidig hy och färre rynkor.

Förebygger diabetes

Kroppens insulinkänslighet förbättras när du äter omega-3. Det är avgörande för att blodsockret ska kunna regleras.

Resultat: Diabetes typ-2 förebyggs.

Gör dig smal

Mycket tyder på att omega-3 mättar betydligt mer än annan mat, vilket gör att du inte äter för mycket. Ny forskning visar att fetterna är bra för humöret och kan ta bort lusten att tröstäta.

Resultat: Du går inte upp i vikt samtidigt som du lättare går ner i vikt.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: