Rågbröd och 1 ägg, ca 200 gram färsk frukt och 1 kopp te

Ut Rostat rågbröd med ost och smör. In Rågbröd och 1 ägg, ca 200 gram färsk frukt och 1 kopp te.

2 september 2011

Ut

Rostat rågbröd med ost och smör.

In

Rågbröd och 1 ägg, ca 200 gram färsk frukt och 1 kopp te.

Bra för att: I sin färska form ger rågbrödet gott om energigivande kolhydrater, och till skillnad från det rostade brödet behöver du inte bekymra dig om de akrylamider som uppstår när brödet rostas. Brödets många rågfibrer är också godis för tarmarnas funktion, och har även visat sig kunnat påverka leverns kolesterolproduktion i gynnsam riktning. Ägget är en näringsmässig pärla som på bästa tänkbara vis kombinerar särdeles mättande proteiner med oerhört nyttiga fettämnen. Deras fördelaktiga inverkan på hjärt- och kärlverksamheten uppväger i högsta grad det kolesterol som ingår i gulan. Teet rundar av den nyttiga måltiden genom att, precis som frukten, släppa ut en hel massa antioxidanter i ditt blodomlopp.

Ännu bättre om: Du brer lite Becel på rågbrödet. Lite smör skadar visserligen inte heller, men Becel innehåller så kallade växtsteroler som har en dokumenterat kolesterolsänkande förmåga. Om du steker ägget bör du använda en neutral rapsolja. Den klarar stektemperaturen bra och tar inte över äggets egen smak.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: