© Colourbox

NYA RÖN: Ät mättat fett varje dag

Forskarna ger nu klartecken till mättat fett. Det finns nämligen fyra bra anledningar till att äta mättat fett. Läs om dem här.

14 december 2012

Förr ansågs mättat fett vara den stora boven i kosten. Nu anser forskarna att man kan äta det varje dag – dock högst 20–30 gram per dag. Här är fyra bra anledningar till att äta mättat fett varje dag.

1. 50 procent av cellmembranens uppbyggnad består av mättat fett. Fettet gör att membranen får en konsistens som tillåter näringsämnen att tränga in och slaggprodukter att transporteras ut. Hos individer som intar för lite mättat fett ser man att cellerna gradvis blir svagare och fungerar sämre.

2. Många livsmedel som innehåller mättat fett är också rika på andra vitala näringsämnen. Nötkött är t.ex. rikt på A-vitamin och E-vitamin. Dessa näringsämnen tas upp effektivt i kroppen samtidigt som magra köttbitar innehåller begränsat med fett.

3. Vissa typer av mättat fett är bakteriehämmande. Därmed bidrar det mättade fettet till att förebygga inflammatoriska tillstånd som kan leda till åderförfettning och blodpropp.

4. För att kroppen ska kunna ta upp vitaminer, mineraler och andra viktiga näringsämnen från maten, så behöver mag-tarmsystemet tillföras en viss mängd mättat fett.

Så får du i dig rätt mängd fett Logga in och ladda ned hela artikeln med konkreta tips på vad och hur mycket du behöver äta för att få i dig rätt antal gram mättat fett per dag. Se också vilka tre typer av mättat fett som är de bästa.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: