Nio vegetariska proteinbomber som är bättre än kött

Många tror felaktigt att det är kött som innehåller mest protein. Visste du t.ex. att dessa matvaror innehåller mer protein?

26 juli 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Protein är kroppens byggstenar och är bland annat viktigt för uppbyggnaden av muskler. Proteinbehovet anges oftast i gram per kilo kroppsvikt per dag, vilket innebär att en man på 85 kg bör inta 85 gram rent protein per dag. Med andra ord behöver han antingen äta 400 g rostbiff för att få i sig den proteinmängden eller bara 235 g torkade sojabönor. Vi har tagit fram en komplett lista över de mest proteinrika livsmedlen inom tre vegetabiliska kategorier: mjölkprodukter, snacks och torkade bönor och linser.

Mjölkprodukter

Riven parmesan: 39 g per 100 g Ost 20+: 30 g per 100 g Mozarella 30+: 29 g per 100 g

Snacks

Pumpakärnor: 29 g per 100 g Linfrö: 25 g per 100 g Jordnötssmör: 23 g per 100 g

Torkade linser och bönor

Sojabönor: 36 g per 100 g Röda linser: 27 g per 100 g Bruna linser: 25 g per 100 g

Riven parmesan är den stora vinnaren om man jämför proteininnehållet, den innehåller nämligen hela 39 g protein per 100 g. Som en jämförelse innehåller de mest proteinrika köttprodukterna som t.ex. tonfisk bara 27 g per 100 g – för övrigt samma mängd som röda linser. Sojabönor, även kallade edamamebönor, innehåller hela 36 g protein per 100 g och är alltså mer proteinrik än den mest proteinstinna köttbiten. Det kan därför vara värt att besöka andra avdelningar på stormarknaden än bara köttcharken om man är på jakt efter riktigt proteinrika matvaror.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: