© Valling.com

Köp rätt mat

Hur kan man på ett enkelt sätt avgöra om man håller en kvalitetsvara i handen eller en produkt som inte är bra för hälsan? Svaret får du här. Läs igenom vår guide med 18 bas­varor och fyll matkorgen med de bästa valen varje gång du handlar.

11 december 2013 av Martin Kreutzer

Du behöver inte läsa igenom hela innehållsdeklarationen för att få reda på hur nyttiga dina favoritpastaskruvar är. Precis som på andra livsmedelsförpackningar räcker det med att ta reda på några få nyckelingredienser som avslöjar allt.

Det är som regel antingen andelen fett, socker, salt, fibrer, protein eller fullkorn, som avgör om produkten är värd att släpa med hem, eller om du hellre bör välja en konkurrerande matvara som finns lite längre ned i butikshyllan.

Aktiv Träning har valt ut närmare 18 livsmedel som många föredrar att plocka med i varukorgen.

Logga in (gratis) och se vad du bör titta extra på när du ska köpa ...

  • Mjölk

  • Pasta

  • Pitabröd/pizzabotten

  • Rågbröd

  • Ris/bulgur och liknande

  • Färdigrätter

  • Köttpålägg

  • Pastej och korv

  • Frysta potatisrätter (t.ex. pommes frittes)

  • Fisk (konservburk)

  • Skivbar ost

  • Mjukost

  • Yoghurt

  • ”Proteinyoghurt”

  • Müsli

  • Knäckebröd

  • Smoothie

  • Frukostprodukter

Kostkoll i mobilen

Om du vill ha med dig en checklista när du ska iväg och handla så har vi samlat den viktigaste informationen på en överskådlig sida. Ta fram mobilen och se de viktigaste nyckelvärdena

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: