Hälsosam budgetmat

Det behöver inte bli dyrt för att du äter lite nyttigare. Om du väljer mat som mättar länge och som innehåller många näringsämnen räcker pengarna långt.

21 maj 2013

Mycket grönsaker, kött av bra kvalitet och smarta mättande val är nyckeln till en hälsosa kost som inte kostar en förmögenhet. Ägg, frysta ärter och äpplen är något av det bästa man kan köpa för att få maximal hälsa till lågpris.

ÄGG Vanliga hönsägg är perfekt sammansatta rent näringsmässigt. Förutom muskel-uppbyggande protein innehåller ägg många nyttigheter som fetter, vitaminer och mineraler till ett bra pris. Äggrätter är ett perfekt middagsalternativ en gång i veckan, och som frukostmat passar ägg bra varje morgon – ägg mättar också bra.

Ersätter: Andra frukostalternativ och köttpålägg till lunchen.

FRYSTA ÄRTER De små gröna ärterna är rena hälsobomberna eftersom de innehåller mer protein, kostfibrer och antioxidanter än i stort sett alla andra grönsaker som du kan hitta i frysdisken. Frysta ärter passar perfekt i soppor och grytor.

Ersätter: Fryst majs och frysta bönor som inte alls är lika bra för hälsan.

ÄPPLEN Ett äpple om dagen håller doktorn borta. Samma sak gäller de flesta andra frukter som har det gemensamt att de är rika på kolhydrater och växtfibrer. Välj säsongsaktuell och närodlad frukt om du är mån om smaken, priset och hälsan.

Ersätter: Dyrare och inte lika nyttiga frukter som till exempel bananer, vindruvor och meloner.

Se 9 andra mycket nyttiga livsmedel som alla har råd med Logga in här nedan och hämta artikeln med alla prisvärda livsmedel som är bra för hälsan.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: