Gör dig av med ditt sötsug

Skriker dina smaklökar efter feta potatischips så beror det kanske egentligen på att du har svettats ut en massa salt genom porerna när du tränade. Logga in för att se andra exempel och ta reda på om du själv saknar något näringsämne?

27 februari 2013

Skriker dina smaklökar efter feta potatischips så beror det kanske egentligen på att du har svettats ut en massa salt genom porerna när du tränade. Och har du svårt att motstå en korv med bröd när du ska betala för bensinen på macken, så kan det förklaras av att din hjärna spelar dig ett spratt genom att upprepa stenåldersmänniskans motto: fett är gott – mycket fett är mycket gott!

Vår matlust styrs av ett sinnrikt system som ser till att vi väljer rätt mat nästan med automatik. Samtidigt styrs behovet av en lång rad andra faktorer, som t.ex. att mat ska sprida glädje, trösta och skapa trivsel – och det rubbar den fundamentala kaloristyrning som regleras av hunger- och mättnadskänslor.

Som tur är kan du rensa bort massor av tomma och fettbildande kalorier i vardagen, bara genom att bli bättre på att tolka kroppens signaler.

Du är sugen på: Läsk

Du har brist på: Söt smak Så hänger det ihop: Hjärnan reagerar positivt på söt smak. Läsk och andra smakfulla drycker ger därför större tillfredsställelse än vatten. När tröttheten sätter ned humöret så signalerar hjärnan om att det skulle smaka bra med något sött. Gör så här i stället: Det finns faktiskt två valmöjligheter. Den ena går ut på att du väljer lightläsk istället eftersom den smakar sött, men är utan socker. Ett nyttigare alternativ är det dock inte eftersom det finns många tveksamma tillsatser i lightläsk. Ett betydligt nyttigare val är att skiva upp en ekologisk apelsin och lägga skivorna i en kanna isvatten. Blanda eventuellt i lite citronsaft också för att få ännu mer smak.Tips: Se till att du har bra vätskebalans. Uttorkning förstärker suget efter läskedryck. Ta för vana att alltid dricka ett stort glas vatten vid varje måltid. Därmed kan du snabbt återställa en eventuell negativ vätskebalans i kroppen.

Du är sugen på: Potatischips

Du har brist på: Natrium Så hänger det ihop: Om du känner dig sugen på potatischips så kan det bero på att du har brist på natrium i kroppen. Mineralet finns dock i vanligt bordssalt vilket gör att det är lätt att få i sig. I samband med att du tränar så svettas du mer än vanligt och det kan göra att du känner ett ökat sug efter salta matvaror som chips, salta pinnar eller saltlakrits. Gör så här i stället: Om du känner dig sugen på salt efter att du har tränat så är det viktigt att du tillgodoser ditt behov. Men undvik att äta chips och annat onyttigt. Salta i stället köttbiten eller potatisen lite extra till middagen. Eller välj natriumrika livsmedel som mager ost och skaldjur som räkor, hummer eller musslor. Tips: Under svettiga träningspass kan du behöva dricka vatten med tillsatta elektrolyter. De ingår i de flesta sportdrycker. Om du vill dra in på kalorierna så finns det också brustabletter att blanda i vattenflaskan. Det ger dig mer salt och mindre socker.

Du är sugen på: Mjölkchoklad

Du har brist på: Dopamin Så hänger det ihop: Känslomässiga störningar beror till stor del på hjärnans kemi. Ämnen som dopamin, serotonin m.fl. produceras i hjärnan och skapar glädje eller det rakt motsatta. Studier visar att vissa livsmedel kan påverka hjärnans kemi positivt genom att t.ex. främja produktionen av humörhöjande ämnen. Om du känner dig stressad eller låg så beror det ofta på att du har behov av dessa matvaror. Mjölkchokladens kombination av fett och socker ger en kraftig utsöndring av ”lyckohormoner”. Gör så här i stället: En rejäl köttbit eller ett kycklingbröst med färskpotatis och lite fet sås ger samma effekt, men är betydligt nyttigare. Protein från kött är särskilt värdefullt eftersom kroppen kan bilda lugnande ämnen av aminosyror. Tips: Om du är på dåligt humör kan du sätta på dig löpskorna och ge dig ut och träna. När du tränar så utsöndras endorfiner som i hög grad liknar de ämnen som ingår i lyckopiller.

Du är sugen på: Kaffe

Du har brist på: Energi Så hänger det ihop: Kaffe är inte ohälsosamt i sig även om det fungerar som ett slags substitut för det du egentligen lider brist på – nämligen energi. Koffein är uppiggande för hjärnan och kan både förbättra humöret och koncentrationsförmågan. Ofta uppstår ett sug efter en kopp kaffe längre fram på förmiddagen och eftermiddagen, pga att energidepåerna är på väg att ta slut. Lite koffein löser emellertid problemet och med lite tur kan du hålla dig vaken till nästa måltid. Gör så här i stället: Ät ett lätt mellanmål i stället för att dricka kaffe. Genom att äta en frukt och en näve nötter stabiliseras blodsockret och du undviker att tappa koncentrationen. Det handlar om att planera måltiderna rätt för när du väl blir sugen på en kopp kaffe så är den ofta svår att motstå. Försök att äta en liten måltid en halvtimme innan kaffesuget brukar vara som starkast. Tips: Drick gärna en kopp kaffe vid andra tidpunkter. Kaffe sänker blodsockret och förebygger diabetes.

Du är sugen på: Korv med bröd

Du har brist på: Salt och fett Så hänger det ihop: Den vanligaste orsaken till att många blir frestade att äta salt och fet snabbmat är att de är hungriga. Forskare har dock påvisat att sambandet är mer komplext än så. När du äter fet och salt snabbmat så stimuleras vissa områden i hjärnan och med tiden blir suget allt starkare. Genom att ge efter för behovet så är det lätt att hamna i en ond cirkel. Gör så här i stället: Köp en påse salta mandlar i stället om du är hungrig. Då får du den salta smaken, men du får även i dig fler nyttiga fett-ämnen och kostfibrer som gör att utbytet blir betydligt bättre. Om du vill att huvudmåltiderna ska smaka mycket salt – och om du inte uppvisar något symptom på natriumbrist – så kan du gärna krydda med örtsalt som mildrar saltsuget.Tips: Genom att äta på rätt sätt kan du undvika suget efter snabbmat. En måltid var tredje timme under dagen gör att energinivån blir stabilare och du slipper kraftiga hungerattacker.

Du är sugen på: Syrligt smågodis

Du har brist på: Magsyra Så hänger det ihop: Efter stora måltider är det inte ovanligt att känna ett sug efter syrligt smågodis. En möjlig orsak är att magen kämpar med att smälta maten och har svårt för att leverera nog med magsyra till den processen. Genom att äta syrligt smågodis så främjas matsmältningen. Gör så här i stället: Ett äpple efter måltiden kan ersätta godiset. Fruktsyrorna i äpplet stimulerar utsöndringen av magsyra. Samma sak gäller de kostfibrer som finns i äpplet. Ev. kan du redan under huvudmåltiden hjälpa magen på traven genom att hälla lite vinäger över salladen. Tips: Om du ofta upplever ett sötsug efter stora måltider så kan det bero på att ditt blodsocker sjunkit kraftigt tidigare på dagen. Även om du äter dig mätt under efterföljande måltid så kan sötsuget fortfarande finnas kvar. Problemet kan undvikas om du äter mellanmål. Skulle blodsockret ändå sjunka, så se till att dina huvudmåltider innehåller något sött, t.ex. sötsur sås.

Du är sugen på: Mörk choklad

Du har brist på: Antioxidanter Så hänger det ihop: Ute i naturen kan bitter smak antingen vara en varning om att något är giftigt, eller ett tecken på ett innehållet av starka ämnen (t.ex. antioxidanter) är stort. Jakten på dessa nyttiga ämnen kan vara orsaken till att många småbarn tycker om t.ex. kaffe och öl. Och det är samma skäl som ligger bakom att man känner sig sugen på mörk choklad. Chokladens bittra smak beror på dess höga innehåll av antioxidanter, vilket stärker kroppens immunförsvar och därmed är bra för hälsan. Gör så här i stället: Mörk choklad smakar gott och innehåller många nyttigheter – men också mycket kalorier. Det är därför bättre att välja kalorisnålare alternativ, som t.ex. en kopp te, plommon eller morötter, vilka också innehåller mycket antioxidanter. Tips: Ät många olika sorters frukter och grönsaker. Undersökningar visar att det finns hundratals olika typer av antioxidanter som var och en påverkar hälsan positivt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: