Ger vegansk kost tillräckligt med näring?

De tyska forskarna säger "NEIN"!

14 september 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Allt fler restauranger erbjuder vegansk mat. Det är naturligtvis en följd av att allt fler väljer att äta veganskt, dvs. uteslutande äta mat som är växtbaserad. Och till skillnad från vegetarianer så äter veganer heller inget som kommer från djur – som exempelvis mjölk eller ägg.

Men är det hälsosamt?

En grupp tyska forskare har undersökt huruvida den veganska livsstilen ger oss den näring som vi behöver.

Studien har publicerats i magasinet German Nutrition Society, och slutsatsen är tydlig. Med en strikt vegansk kosthållning är det mycket svårt, eller näst intill omöjligt, att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

Dessa näringsämnen saknas

Särskilt bristen på vitaminet B12, som man får i sig via kött och ägg, är ett problem för veganer. B12-vitamin är nödvändigt för att kroppen ska kunna producera röda blodkroppar och för att den neurologiska funktionen ska vara optimal.

Experter föreslår därför att man bör ta kosttillskott om man lever efter veganska principer.

Veganer har dessutom ofta brist på blandt annat omega 3-fettsyror, som finns i fet fisk. Även kalcium, järn, zink och selen kan vara nödvändigt att ta som kosttillskott. Flera av dessa näringsämnen kan man dock få i sig via växtbaserade alternativ, men det krävs en del research och arbete.

Om man uteslutande lever på växtbaserad mat, så bör man besöka en dietist regelbundet och kolla upp om man får i sig de näringsämnen man behöver.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: