Drick dina grönsaker

Har du svårt att få i dig den rekommenderade ransonen av broccoli, grönkål och rotselleri i vardagskosten, så finns det en enkel lösning. Släng ned allt i en mixer, komplettera med några smakförstärkare – och drick grönsakerna.

Är grönsakerna ditt eviga dåliga samvete? Det är du knappast ensam om. Du vet att de är proppfulla av livsviktiga näringsämnen och att du bör äta dem varje dag. Men blir det av? Om svaret är nej, bör du satsa på den här lösningen: Plocka fram mixern, släng ned grönsakerna i den och drick ett stort glas med alla de nyttigheter du behöver i ett svep.

En grönkålssmoothie låter kanske inte som den godaste av drinkar, men om du piffar till den med t.ex. ingefära, chili eller mynta – så smakar den faktiskt riktigt gott. Och så slipper du kämpa med finskuren vitkål och selleri före middagen, och behöver inte komplettera måltiden med urkokta grönsaker. Du kan med andra ord sätta tänderna i den saftiga biffen direkt med gott och sunt samvete.

Grönsakssmoothie ger mer

Förutom att det är praktiskt så finns det flera fantastiska fördelar med att dricka de råa grönsakerna. Råa grönsaker innehåller helt enkelt fler näringsämnen än värmebehandlade, eftersom en del vitaminer försvinner när grönsakerna värms upp. Så mycket som 60 procent av B- och C-vitaminerna kan t.ex. gå förlorat i kokvattnet, och det gäller i synnerhet grönsaker med mycket yta – broccoli är t.ex. extra känsligt för uppvärmning.

Du bör använda mixern till smoothies och använda saftcentrifugen till att göra fruktjuice som du kompletterar grönsakssmoothien med. På så sätt utnyttjar du det mesta av de mättande kostfibrer och vitaminer som sitter precis under skalet och mixas ned i drycken.

Många grönsaker är speciellt rika på A-vitamin, som både har betydelse för din förbränning, är väsentlig för synen och en effektiv antioxidant, som skyddar kroppen. Men A-vitamin är också en fettlöslig vitamin, vilket gör att det krävs lite fett för att optimera upptagningen. Därför är det bra att hälla lite god olivolja i din smoothie eller mixa ned en halv avokado eller lite nötter. Det smakar dessutom mycket bättre än det låter.

Mycket nyttigare än fruktjuice

När du gör grönsakssmoothies är det lätt att variera ditt intag av frukt och grönt, vilket har stor betydelse för hur hälsosamt det är. Genom att variera grönsakerna och frukterna täcker du in de olika sunda ämnena. Följer du årstiderna och säsongens frukt och grönt får du de färskaste och nyttigaste råvarorna.

Mixade grönsaker överträffar alla former av trendiga juicer. Men det är viktigt att understryka att dina tänder, din mage och din matsmältning måste ha fast föda att arbeta med. Även här är variation nyckeln till en god hälsa.

Du kan få ännu fler tips på hur du håller dig frisk i vardagen med Aktiv Träning. Vi ger dig de senaste rönen inom kost och motion som hjälper dig att hålla motivationen uppe och få större utbyte av din träning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

Bra grönsaker till din smoothie
Råvara Grönsakens hälsofördelar
Ingefära Ingefära är grönsakernas elefantman. Den härstammar från Asien, där den i årtusenden använts till att behandla allt från förkylningar, illamående och reumatism till allmänna smärttillstånd i kroppen samt t.ex. magproblem.
Persilja Persilja är sprängfyllt av hälsa och ett delikat komplement till de flesta grönsaker. Använd därför persilja i rikliga mängder. Persiljan är speciellt rik på A- och C-vitamin samt järn, magnesium och kalium.
Spenat Spenat är Karl Alfreds favoritgrönsak, eftersom det innehåller massor av vitaminer och mineraler samt ämnet phytoecdy, som ökar produktionen av muskelmassa med ända upp till 20 procent. De små, frysta kulorna gör vanliga istärningar överflödiga.
Mynta De eteriske oljorna från mynta kan mer än bara lindra ömma muskler. Forskning tyder på att mynta dessutom kan motverka mindre infektioner och kan öka genomströmningen av kalcium till dina muskelceller.
Limesaft Lime började importeras till Europa från Sydostasien någon gång på 1200-talet. Smakmässigt ligger lime perfekt placerad mellan citronen och apelsinen, och den är fylld av C-vitamin som är en effektiv antioxidant.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: