Man äter banan


© iStock

Därför ska du äta resistent stärkelse

Den så kallade resistenta stärkelsen gör att kroppens nyttiga tarmbakterier stortrivs. Läs här vilken positiv påverkan den har på din hälsa.

20 oktober 2017 av Martin Kreutzer & Jesper U. Larsen

Var kan man hitta resistent stärkelse?

Resistent stärkelse finns i många livsmedel där stärkelsen är så hårt knuten till kostfibrerna att den inte går att bryta ned helt – det gäller t.ex. fullkornsbröd, gryn, bananer och baljväxter. Minimalt förädlade varianter som hela rågkärnor och torkade bönor är särskilt rika på resistent stärkelse.

Öka ditt intag av resistent stärkelse med hjälp av dessa åtta kolhydrater.

Det vinner du på att inta resistent stärkelse

Du går ned i vikt

Resistent stärkelse tar mer plats i magsäcken. Det innebär att du håller dig mätt längre tid. Desutom halveras kalori­innehållet i de kolhydrater som maten innehåller när de omvandlas till resistent stärkelse. Det beror på att den resistenta stärkelsen klibbar ihop till en osmältbar massa som enzymerna i kroppen har svårare att bryta ned till energi..

Du får ett stabilare blodsocker

Blodsockret stiger inte lika mycket när du äter resistent stärkelse som när du äter andra typer av stärkelse. Det är dock inte den enda effekten. Resistent stärkelse påverkar också den övriga måltiden. Maten tas helt enkelt upp långsammare och blodsockret svänger inte lika mycket. Vissa studier visar att insulinkänsligheten kan bli 50 procent bättre efter bara fyra veckor med ett ökat intag av resistent stärkelse. Insulin är det hormon som reglerar blodsockret. Ett stabilt blodsocker är avgörande för din energinivå i kroppen och det fungerar i sin tur som ett skydd mot typ 2-diabetes..

Har du ett stabilt blodsocker? Gör testet här och få svar.

Din mage mår bättre

Studier visar att resistent stärkelse fungerar som prebiotika. Det innebär att den resistenta stärkelsen utfodrar de nyttiga tarmbakterierna och främjar bakterie­tillväxten. När de nyttiga tarmbakterierna får i sig resistent stärkelse bildar de smörsyra, vilket fungerar som bränsle för cellerna i tarmväggen. Det stärker i sin tur tarmväggarna så att skadliga ämnen inte förs över till blodet lika lätt 

Vill du veta mer om om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I tidningen får du alla nya rön om träning samt inspiration till hur du lever ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: