Clean Eating - Allt om Clean Eating
Clean Eating

Clean Eating handlar om att äta så färska och oförädlade livsmedel som möjligt. Idealet är att odla egna, ekologiska grönsaker.

Clean Eating: De fem principerna

Clean Eating. Fenomenet har de senaste åren vuxit stort i USA, och nu är det också på väg över Atlanten. Men vad är egentligen clean eating, hur gör man om man själv vill haka på trenden, och är clean eating genvägen till ett hälsosammare liv som många påstår?

1 juni 2017 av Lasse Lyhne

Clean Eating. Har du bara ägnat någon minut åt Instagram eller Facebook, så har du säkert stött på tusentals läckra, superstylade bilder under hashtaggen - #cleaneating. Begreppet associeras med en hälsosam livsstil, smal midja, frisk hud, mental energi och massor av färgglada grönsaksrätter.

I grunden handlar clean eating om en kortare väg från jord til bord. Dvs. färska, oförädlade livsmedel utan tillsatser. Vill man följa en clean kosthållning, ska man alltså välja massor av färska grönsaker på bordet, medan färdigrätter och snabbmat bör undvikas.

Principen bakom clean eating är gammal och kommer från 60-talets hippierörelse, där clean eating var en reaktion på den allt mer avancerade livsmedelsindustrin som växte fram på den tiden.

Då handlade det inte så mycket om hälsa, utan mer om moral och miljömedvetenhet och om att undvika alla nya tillsatser i maten och industrialiserade produktionsmetoder, som enligt den tidens clean eaters var dåliga för jorden och de djur som lever på den.

På senare år har clean eating blivit ”inne” igen och olika hälsogurus har använt principen som en genväg till ett hälsosammare liv. Det handlar fortfarande om flera principer som man äter efter, och inte om en enda färdigpackad diet.


Fem clean eating-principer

Clean eating kan kokas ned till fem principer. Dessa principer kan emellertid tolkas mycket olika, och medan den bredaste tolkningen kanske tilltalar de flesta människor, så är den mest rigida principen mycket radikal och kräver stora livsstilsförändringar.


Clean eating, princip 1: Undvik förädlade livsmedel

Så snart du värmer eller finfördelar din mat så förädlar du den i princip. Därför är den mest rigida tolkningen av clean eating en vegansk, raw diet, som främst består av färska frukter och grönsaker.

En bredare tolkning av den första och viktigaste principen inom clean eating innebär att du ska äta så färskt som möjligt, och så nära ursprungsråvaran som möjligt. Alla former av färdigrätter, snabbmat och så vidare är bannlysta.

Gör så vitt det är möjligt dina egna såser, dressingar m,m, och kasta en kritisk blick på matvarorna i matbutiken. Fråga dig själv om du skulle kunna laga maten själv med de ingredienser som står på ingredienslistan. Svarar du ja, så är matvaran okej. Svarar du nej eftersom du inte vet vilka ingredienserna är, så bör du skippa den. Det gör att saker som cornflakes, kex, godis, ost, läsk osv. inte följer med i matvarukorgen. Däremot kan du t.ex. välja fullkornsrågbröd och makrill i tomatsås.


Clean eating, princip 2: Undvik tillsatser

En bredare tolkning av den här principen är att man bör undvika E-nummer: alla former av förtjockningsmedel, färgämnen, smakämnen, stabilisatorer och konserveringsmedel.

En striktare tolkning av den andra principen förbjuder också saker som salt, socker, tillsatt fett och allt vad man nu kan tänka sig tillsätta i en produkt för att förlänga hållbarheten eller förändra smaken. Här handlar det återigen om en vegansk diet.


Clean eating, princip 3: Välj oraffinerat istället för raffinerat

När man raffinerar en råvara så tar man bort alla skaldelar och andra orenheter. Under samma process tar man också bort många vitaminer och mineraler, och minskar mängden fibrer. Välj därför oraffinerade varianter av livsmedlen. Dvs. råris istället för polerat, vitt ris. Pasta baserat på fullkornsmjöl istället för vit pasta. Grovt mjöl till bröd och kakor istället för vitt mjöl. Massor av nötter och kärnor osv.

En striktare version av clean eating bannlyser också gluten och alla spannmål. Raffinerat, vitt socker är självklart också bannlyst, men kan ersättas med naturligt socker som t.ex. honung eller agavesirap.


Clean eating, princip 4: Ät bara färskt kött.

Förädlat kött som finns i pålägg, korv, bacon osv. är späckat med nitrit, salt och annat skräp. Dessutom är rökningen som den ofta utsätts för inte bra för hälsan, och produkterna hör därför inte till dem man väljer om man lever efter clean eating-principerna. Välj därför färskt kött – gärna ekologiskt – och tillaga det försiktigt genom att t.ex. koka det. Undvik dessutom att steka det för hårt.

Som pålägg kan du ev. koka ett kycklingbröst och skära det i skivor.

Är du en riktigt hängiven clean eater äter du självklart inget kött alls eftersom det är svårt att utan att förädla det.


Clean eating, princip 5: Drick vatten och juice

Läsk, sportdryck och saft bryter mot de flesta principer inom clean eating. Dessa produkter är fyllda med socker och kemiska ämnen, och innehåller få naturliga ingredienser. Drick därför främst vatten eller gör din egen saft, juice eller smoothie av färska frukter och grönsaker.

Riktigt hängivna clean eaters dricker ingen alkohol, medan de som är mer måttliga väljer ekologiskt öl och vin.

Enigt Aktiv Tränings kostexpert Martin Kreutzer, är clean eating en bra princip som gör oss medvetna om hur förädlade många av de livsmedel som vi äter egentligen är. Många av oss kommer antagligen att äta nyttigare om vi lever efter clean eating- principerna, men han anser också att de är lite onödigt fyrkantiga.

”Motståndet mot förädlade livsmedel är bra i sig, men det innebär också att man riskerar att välja bort nyttiga, enkla livsmedel som bra fullkornsrågbröd, makrill i tomatsås, bra ostar, skyr osv. Det finns det inget käl till”, säger Martin Kreutzer, och påpekar samtidigt att clean eating inte är någon garanti för att man ska äta nyttigare.

”Börjar man plötsligt att äta en massa frukt och grönt så riskerar man att få i sig för mycket pesticider, om man okritiskt köper utländska produkter som är besprutade. Det är inte helt oproblematiskt”, säger han.

Sex snabba clean eating-alternativ

  1. Ersätt cornflakes med havregryn
  2. Ersätt köttpålägg med ägg
  3. Byt ut vitt ris till råris
  4. Byt ut korv till kycklinglår
  5. Byt ut croutoner till nötter
  6. Byt ut godis till mörk choklad

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: