Mad, Fersk, Fisk
© Colourbox

Ät fisk - Fyll på med protein

Att fisk är nyttigt är känt sedan länge. Ändå äter vi fortfarande för lite fisk här i landet – kanske underskattar vi hur nyttigt det är med fisk. Men fisk är en fantastisk energikälla som mättar lika bra som nötkött, samtidigt som den är bra för kroppsvikten, hjärtat och musklerna.

26 maj 2010 av Christian Bitz

Kanske är det vanans makt som förhindrar oss från att välja fisk när vi är och handlar. Kanske spelar debatten om dioxin och tungmetaller i fisk också in. Kostvanorna är det bara du själv som kan ändra på, men experterna har länge förespråkat att fördelarna med att äta 200– 300 gram fisk i veckan är större än riskerna som finns med att äta mycket fisk.

Det finns dessutom mycket man kan göra själv för att Bara en av tio svenskar äter fisk minst tre gånger i veckan. Var tredje svensk äter fisk minst två gånger i veckan. Det är konkreta siffror som avslöjar att vi fortfarande äter för lite fisk här landet – trots livsmedelsverkets rekommendationer på 2–3 portioner fisk och skaldjur per vecka (120 gram färsk fisk per portion). Livsmedelsverkets statistik visar att vi i genomsnitt äter cirka 245 gram fisk och skaldjur per vecka. Trots våra långa kuster och många insjöar äter vi mindre fisk än flera andra länder i Europa. Portugiserna äter t.ex. 60 kilo fisk per person och år jämfört med våra 13 kilo.

De flesta svenskar bör alltså äta mer fisk än vad de gör idag. Fisk är näringstät mat; det betyder att den innehåller mycket näring per kalori, vilket i sin tur gör att det är lättare att hålla vikten. Och i stället för det fett som finns i t.ex. nötkött så är fettet från fisk dessutom nyttigare för hälsan. Vad är då orsaken till att vi inte äter mer fisk? Ja, många väljer kanske gärna fisk på restaurang, men tycker det är svårt att lyckas med fiskrätter hemma.

Näringsrik mat ska vara så god och lättlagad att vi gärna väljer att äta den. Annars blir det inte så minska risken att få i sig giftiga ämnen och istället äta så nyttig fisk som möjligt. Ät t.ex. mindre med fisk från den miljömässigt hårt belastade Östersjön. Ät helst också fisk från den nedre delen av näringskedjan. De stora rovfiskarna högst upp i näringskedjan innehåller mer giftämnen. Undvik att äta samma sorts fisk hela tiden, utan variera mellan fisksorterna.

Mager fisk mättar bäst
Fisk Mättnadsfaktor
Mager Fisk 4,5-5,0
Fet fisk – mer än 8 % fett 1,0-3,5
Kyckling 3,3
Nötkött – 10 % fett 3,0
Fläskkött – kotlett 10 % fett 2,6

Kan man äta för mycket fisk?

200 gram i veckan motsvarar cirka två middagar eller fyra rågbrödssmörgåsar med fisk som pålägg. Men är det nyttigare att äta mera? Ja, så länge man växlar mellan fet och mager fisk är det ingen fara att äta 300–400 gram i veckan. Stora mängder med omättade fettsyror är bra för hjärtat och kroppsvikten. Men glöm inte bort att komplettera med grönsaker, grova sädesprodukter och en köttbit då och då.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: