Sillmacka Vi har tur som lever i Skandinavien, för en sillmacka med ägg på en bit fullkornsrågbröd är faktiskt något av det mest hälsosamma du kan äta.

Ät bara ett ägg om dagen

Många forskare anser att ägg inte automatiskt leder till ett ökat kolesterolvärde. Såvida du inte tillhör riskgruppen för hjärt-kärlsjukdom kan du lugnt äta ett ägg om dagen.

22 september 2011

Nu när ägg inte längre befinner sig i skamvrån undrar du kanske hur många man kan äta utan att det går ut över hjärt-kärlhälsan. Åsikterna är många, men det verkar råda internationell vetenskaplig enighet om att ett ägg om dagen är okej. Det håller livsmedelsforskaren Anja Pia Biltoft-Jensen med om:

”Såvida man inte tillhör riskgruppen för hjärt-kärlsjukdom, har allmänt höga kolesterolvärden eller lider av hyperkolesterolemi (ärftligt högt kolesterol) kan man lugnt äta ett ägg om dagen. Personer i riskgrupperna ska hålla sig till 3–4_ägg i veckan.”

Äter du ofta skräpmat som hamburgare och pizza med mycket fett, eller har du en hjärtsjukdom och/ eller högt kolesterol, bör du hålla igen på äggen, men annars är ägg en viktig del i en varierad kost. Kolesterolet och det mättade fettet sitter i gulan, så om du vill undvika det kan du nöja dig med vitan och ändå få i dig mer än hälften av äggets protein. Du kan också utesluta en av gulorna i en omelett som är gjord på 2–3 ägg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: